Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 04, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W 2021 roku TVP 1 liderem w grupie ogólnej, a TVN - w komercyjnej. 5 mln widzów to sufit

Jeszcze w 2020 roku było sześć programów z widownią powyżej 5 mln osób (fot. Jakub Kaminski/East News)

W 2021 roku spośród tzw. wielkiej czwórki udział w widowni telewizyjnej w grupie ogólnej zwiększyły TVP 1 i TVP 2 w porównaniu z 2020 rokiem. W grupie komercyjnej pozycję lidera obronił TVN. W zeszłym roku nie było ani jednego programu w polskiej telewizji, który przekroczyłby granicę 5 mln widzów.

W grupie ogólnej udział TVP 1 rok do roku wzrósł z 9,66 proc. do 9,76 proc., a TVP 2 - z 7,54 proc. do 7,86 proc. Polsat zanotował spadek z 8,36 proc. do 8,19 proc., a TVN - z 7,49 proc. do 7,33 proc. Pierwszą piątkę zamknął TVN 24 z 4,95 proc. wobec 5,36 proc. rok wcześniej. 

W pierwszej dziesiątce znalazły się również: TVP Info - 3,99 proc. (spadek z 4,82 proc.), TV Puls - 3,6 proc. (spadek z 3,62 proc.), TVN Siedem - 3,58 proc. (wzrost z 3,45 proc.), TV 4 - 3,23 proc. (spadek z 3,64 proc.), TTV - 2,08 proc. (spadek z 2,16 proc.).

W grupie komercyjnej na czele TVN

Wśród widzów między 16. a 49. rokiem życia prowadził TVN, zdobywając 9,47 proc. wobec 9,57 proc. przed rokiem. TVN powiększył przewagę nad Polsatem, który zmniejszył udział z 9,54 proc. do 8,93 proc. Wynik poprawił TVP 1 - z 5,72 proc. do 5,99 proc. Udział TVP 2 spadł natomiast z 6,42 proc. do 5,84 proc. 

Dalej były: TVN Siedem - 4,61 proc. (wzrost z 4,47 proc.), TV Puls - 4,3 proc. (wzrost z 4,02 proc.), TTV - 3,19 proc. (spadek z 3,39 proc), TVN 24 - 3,08 proc. (spadek z 3,47 proc.), TV 4 - 2,94 proc. (spadek z 3,4 proc.) i Puls 2 - 2,14 proc. (spadek z 2,3 proc.).

Żaden program z widownią wyższą niż 5 mln

Z opracowania agencji Wavemaker na podstawie danych Nielsena wynika, że w 2021 roku po raz pierwszy w historii polskiej telewizji nie było ani jednego programu, którego widownia przekroczyłaby 5 mln osób (analiza nie uwzględnia transmisji imprez sportowych). 

Press

(fot. materiały prasowe)

Jak wskazuje Wavemaker, 10 lat temu sytuacja, w których jednocześnie, przy oglądaniu tego samego programu na antenie tej samej stacji, siedziało przynajmniej 5 mln osób, zdarzyła się 288 razy. Jednak wraz z rosnącą fragmentacją rynku telewizyjnego, debiutami kolejnych kanałów, cyfryzacją naziemnej telewizji, spadkiem znaczenia dużej czwórki, a także słabnącą popularnością telewizji wśród młodych grup wiekowych TV coraz rzadziej gromadziła jednocześnie tak masowe audytoria przy oglądaniu jednego programu. Wavameker zauważa, że ma to swoje konsekwencje dla reklamodawców, którzy pojedynczym spotem w linearnej telewizji nie mogą już dotrzeć do tak wielkich publiczności jak przed laty.

Sylwester marzeń i "M jak miłość"

W 2021 roku najpopularniejszym niesportowym programem był "Sylwester marzeń z Dwójką", który do TVP 2 przyciągnął średnio 4,77 mln widzów. Wavemaker podaje, że ranking Top 100 najlepiej oglądanych pojedynczych emisji w telewizyjni tradycyjnie zdominował serial "M jak miłość". Jego najpopularniejszy odcinek przyciągnął w 2021 roku 4,41 mln widzów, dla porównania w 2011 roku - 8,4 mln.

Czytaj też: "M jak miłość" straciło widzów, ale nadal lideruje

Grudzień 2021 - wyniki

W samym grudniu 2021 roku w grupie ogólnej TVP 1 miał 9,61 proc. udziału w rynku (spadek z 10,02 proc. w grudniu 2020 roku), Polsat - 8,83 proc. (wzrost z 8,53 proc.), TVP 2 - 8,05 proc. (spadek z 8,4 proc.), a TVN - 7,85 proc. (wzrost z 7,23 proc.). Z kolei w grupie komercyjnej udział TVN wynosił 9,83 proc. (wzrost z 8,9 proc.), Polsatu - 9,77 proc. (spadek z 9,96 proc.), TVP 2 - 5,94 proc. (spadek z 6,86 proc.), a TVP 1 - 5,65 proc. (spadek z 6,09 proc.).

Dane: Nielsen Media.

(KOZ, 04.01.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.