TVP: podwyżka cen reklam od 2022 roku i współpraca z Polska Press
- To niespodziewana i duża zmiana - komentuje zmianę grupy rozliczeniowej Maciej Niepsuj z MullenLowe MediaHub (fot. Mateusz Grochocki/East News)
Oferta handlowa biura reklamy Telewizji Polskiej na 2022 rok zakłada podwyżkę kosztów dotarcia o kilkanaście procent - ustalił press.pl. Publiczny nadawca zmieni grupę rozliczeniową z 16-59 na 7-74. W ofercie biura reklamy TVP pojawią się również serwisy internetowe Polska Press.
W poniedziałek biuro reklamy TVP ogłosiło zasady sprzedaży reklam na 2022 rok. Najważniejszą zmianą jest nowa grupa rozliczeniowa z klientami.
"Naturalny ruch TVP"
"Nowa grupa rozliczeniowa odzwierciedla nie tylko badania rynku online, lecz także widowni telewizyjnej poza domem. Jednocześnie zmiana grupy rozliczeniowej to naturalny ruch w stronę uwzględniania wszystkich widzów w rozliczeniach z reklamodawcami" - poinformowała w piątek TVP, potwierdzając ustalenia "Pressa".
- To niespodziewana i duża zmiana - komentuje zmianę grupy rozliczeniowej Maciej Niepsuj, trading director w agencji mediowej MullenLowe MediaHub. Z jego wyliczeń wynika, że TVP 1 będzie mogła wygenerować o 54 proc. ratingów więcej, a TVP 2 - o 36 proc. - Ilość widowni, którą można zmonetynować, znacznie wzrasta - przyznaje Niepsuj. Czy się uda? - Zależy od tego, co się wydarzy w przyszłym roku. Czy w świetle wszystkich zmian - legislacyjnych, panelowych i w politykach handlowych - część reklamodawców nie powie pas, jeśli chodzi o telewizję i nie będzie szukało alternatywy? Czy utrzyma się boom, jaki obserwowaliśmy od kwietnia 2021 roku? Jeśli tak, cokolwiek stacje by nie zrobiły, i tak się sprzedadzą - mówi menedżer z MullenLowe MediaHub.
W okresie styczeń-listopad TVP 1 i TVP 2 miały łącznie 12,9 proc. udziału w grupie 16-59. Z kolei w grupie 7-74 łączny udział Jedynki i Dwójki wyniósł w tych miesiącach 16,6 proc.
Ponadto biuro reklamy TVP likwiduje pakiet gwarantowanej oglądalności wyłącznie w TVP 1 i TVP 2. Zakup samych głównych anten dostępny będzie jedynie w sprzedaży cennikowej.
Ile konkretnie wyniesie podwyżka
TVP, publikując zasady sprzedaży na nadchodzący rok, nie podała, ile konkretnie wyniesie podwyżka kosztów dotarcia w porównaniu z 2021 rokiem. Z naszych danych wynika, że jest to ponad 10 procent.
W 2022 roku TVP zaoferuje klientom dwa produkty łączące telewizję i wideo: Multiscreen Wideo i Multiscreen Sponsoring. Obie oferty pozwalają na budowanie zasięgu komunikacji, dzięki wykorzystaniu telewizji linearnej oraz treści wideo na żądanie. Od nowego roku wycena lokowania produktu będzie bazować na ekspozycji treści we wszystkich mediach. Zastąpi to wycenę bazującą na prognozowanej widowni pierwszej ekspozycji w telewizji linearnej.
Reklamodawcy, którzy w swoich spotach umieszczą treści informujące o zmianie standardu nadawania naziemnego i konieczności sprawdzenia przez widzów zgodności posiadanych przez nich urządzeń otrzymają 20 proc. upustu na zakup cennikowy, 10 proc. na zakup pakietowy i 10 proc. na zakup online.
Przestrzeń wideo Polska Press
W 2022 roku TVP poszerzy ofertę online o przestrzeń reklamową wideo Grupy Polska Press, przejmując obsługę od TVN Media, oraz serwis Cineman.pl.
Od stycznia grupę rozliczeniową zmieni biuro reklamy Polsat Media - z 16-49 na 16-59. Polityki handlowej na 2022 rok wciąż nie opublikowało biuro reklamy TVN Media.
(KOZ, 13.12.2021)