Biuro reklamy TVP w październiku doliczy widownię poza domem, TVN - nie
"Z uwagi na ograniczenia badania TVP przyjmuje nowe dane jako tymczasowe" - zaznaczyło biuro reklamy TVP (fot. Mateusz Grochocki/East News)
Biuro reklamy Telewizji Polskiej od 1 października wprowadza do rozliczenia sprzedaży widownię rozszerzoną o oglądalność poza domem. W październiku widowni tej nie doliczy reklamodawcom biuro reklamy TVN Media.
Biuro reklamy TVP poinformowało, że zdecydowało się na ten ruch po przeprowadzonych konsultacjach z agencjami mediowymi i reklamodawcami. "Z uwagi na ograniczenia badania TVP przyjmuje nowe dane jako tymczasowe" - zaznaczył nadawca. "Jesteśmy przekonani, że w najbliższych miesiącach pojawi się niezależne, zintegrowane lub jednoźródłowe badanie telemetryczne, które w kompleksowy sposób przedstawi widownię i które stanie się nową podstawą do rozliczeń rynkowych" - stwierdziła TVP.
Z kolei biuro reklamy TVN Media, rozpoczynając sprzedaż czasu reklamowego na przyszły miesiąc, poinformowało, że w październiku "TVN Media nie dołączy danych o oglądalności tv poza domem do podstawy rozliczeń kampanii".
W sierpniu biuro reklamy nadawcy informowało, że "wspiera pomiar konsumpcji telewizji poza domem (OOH viewing)". "Jest to standard powszechnie obowiązujący na innych rynkach i powinien zostać wdrożony również w Polsce" - podało TVN Media. "Wrzesień to czas, w którym podejmiemy analizę mającą na celu pełne zrozumienie dostarczonych nam danych. Zależy nam, by móc jak najszybciej włączyć je do oferty, przy założeniu, że dane, które udostępniamy w rozliczeniach handlowych z klientami, posiadają akceptację rynku i są audytowane pod kątem metodologicznym" - przekonywało biuro reklamy TVN Media.
Nielsen na zlecenie Polsat Media dołączył do swoich standardowych danych o widowni kanałów telewizyjnych dane dotyczące oglądalności telewizji poza domem, tzw. out of home viewing od Gemiusa.
Od września Polsat Media przestało rozliczyć kampanie jedynie na podstawie danych oglądalności Nielsena i dodało dane pochodzące z Gemiusa. Jak informowaliśmy, reklamodawcy rozważają ograniczenie współpracy z Polsat Media po wprowadzeniu nowej metody pomiaru oglądalności.
Fuzję danych Nielsena i Gemiusa krytycznie oceniły Komitet Sterujący Koalicji Marketerzy dla Lepszych Badań oraz Klub Mediowy SAR.
(KOZ, 23.09.2021)