Zmiany w Trójce spowodowały zmianę profilu słuchacza stacji
Grono słuchaczy Trójki spadło z 1,7 mln w pierwszym półroczu 2019 roku do 790 tys. w pierwszym półroczu 2021 roku (fot. Piotr Molecki/East News)
Programu III Polskiego Radia słucha mniej osób z wyższym wykształceniem i z dużych miast, a więcej osób starszych.
Przeanalizowaliśmy profil słuchacza radiowej Trójki w pierwszym półroczu 2021 roku i dla porównania w pierwszym półroczu 2019 roku, czyli nim od początku 2020 roku z anteną zaczęło się żegnać wielu znanych dziennikarzy. Udział Programu III w czasie słuchania zmniejszył się z 5,2 proc. do 2,2 proc., a zasięg dzienny anteny - z 5,7 proc. do 2,6 proc. (tj. z 1,7 mln do 790 tys. słuchaczy).
W pierwszym półroczu 2021 roku 42 proc. słuchaczy Programu III miało wykształcenie wyższe, podczas gdy w pierwszym półroczu 2019 roku - 55 proc. Udział osób z wykształceniem średnim wzrósł z 32 proc. do 37 proc., z zasadniczym zawodowym - z 10 proc. do 14 proc., a z podstawowym - z 4 proc. do 7 proc.
12 proc. osób słuchających Trójki było z miast powyżej 500 tys. mieszkańców, a dwa lata wcześniej - 17 proc. Słuchacze w miastach 200-499 tys. mieszkańców stanowili 11 proc. audytorium rozgłośni (spadek z 13 proc.). Wśród słuchaczy Programu III wzrósł za to odsetek osób z mniejszych miast: w miastach 100-199 tys. mieszkańców - z 10 proc. do 11 proc., 20-99 tys. - z 20 proc. do 21 proc., do 20 tys. - z 13 proc. do 14 proc., na wsi - z 28 proc. do 31 proc.
Najwięcej słuchaczy Trójki było między 40. a 59. rokiem życia - 43 proc. wobec 47 proc. w pierwszym półroczu 2019 roku. Udział słuchaczy w wieku 25-39 lat zmniejszył się z 28 proc. do 23 proc., z kolei zwiększył się w grupach 15-24 lat (z 6 proc. do 8 proc.) i 60-75 lat (z 19 proc. do 27 proc.).
Dane: badanie Radio Track, realizowane przez Kantar.
(KOZ, 19.07.2021)