Zakup MGM przez Amazona wpłynie negatywnie także na polski rynek
Wytwórnia MGM powstała w 1924 roku
Kupno wytwórni filmowej Metro-Goldwyn-Mayer przez Amazona może ograniczyć telewizjom i serwisom streamingowym dostęp do tych produkcji. Będzie mieć negatywny wpływ także na polski rynek.
Zdaniem ekspertów istnieje duże prawdopodobieństwo, że po wygaśnięciu kontraktów z telewizjami i serwisami streamingowymi nowy właściciel MGM będzie chciał zachować dla siebie prawa do produkcji tej wytwórni.
– Jesteśmy świadkami końca pewnej epoki, w której każdy nadawca mógł mieć dostęp do każdego kontentu, jeśli tylko zapłacił odpowiednią cenę. Dziś kluczowe jest posiadanie własnych, unikatowych treści. Dlatego obserwujemy, jak najwięksi gracze rezygnują z dystrybucji poza swoimi platformami, konsolidują kontent i równocześnie inwestują ogromne środki w rozwój własnych produkcji – mówi Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Playera.
Bogusław Kisielewski, prezes Kino Polska: - Amazon kupił wytwórnię filmową zapewne pod kątem swojej usługi Amazon Prime Video, która od kilku lat jest konsekwentnie rozwijana. Najbardziej obawiam się tego - co już się właściwie dzieje - czyli, że serwisy streamingowe jeszcze bardziej będą monopolizować swoje treści. Już teraz niechętnie dystrybuują swój kontent na zewnątrz – mówi Kisielewski. - Będzie miało to wpływ na telewizję: trudniej będzie dostać produkcje, które z pewnością też podrożeją – ocenia szef Kino Polska.
– Przejęcie MGM przez Amazona jest kontynuacją agregacji i wzmocnieniem sił przed kolejną bitwą o widza. Wkrótce może też się okazać, że Amazon będzie posiadał swoją telewizję w Stanach Zjednoczonych. Z dużym prawdopodobieństwem wniesie tam nabyte dotychczas zasoby – dodaje szef Playera.
W kwietniu br. współpracę z MGM nawiązał Canal+ Polska. Produkcje amerykańskiej wytwórni zostały udostępnione do wypożyczenia online w serwisie transakcyjnym Premiery Canal+ i w usłudze Premiery VoD+ na dekoderach abonentów platformy Canal+. Nadawca telewizyjny zapowiedział wówczas, że trafią do niego w dalszym okresie współpracy również najnowsze produkcje MGM. - Bardzo dobrze zrobili, pozazdrościć – ocenia ten ruch Bogusław Kisielewski.
Dzięki transakcji przejęcia Metro-Goldwyn-Mayer (wartej 8,45 mld dol.) Amazon zyskał ponad 4 tys. filmów, 17 tys. seriali oraz programów telewizyjnych (w tym serie o Jamesie Bondzie i Rockym, cykl "Tomb Raider", filmy "Milczenie owiec" i klasyki typu "Dwunastu gniewnych ludzi"). Jednocześnie zapowiedział, że nowe filmy produkcji MGM będzie wprowadzać do kinowej dystrybucji.
(IKO, 28.05.2021)