Ad Marketer Roku 2020 - znamy nominowanych

Do tytułu Ad Marketera Roku nominują firmy z szeroko pojętej branży reklamy i PR, a finalistów wskazuje jury
Jury Ad Marketera Roku 2020 w środę oceniło kandydatury osób nominowanych do tego tytułu, przyznawanego w ramach konkursu AD WO/MAN 2020. Nominowani zostali: Jakub Barzak, Dorota Haller, Rafał Jakubowski, Dariusz Maciołek i Barbara Pasterczyk. Wybranego w tajnym głosowaniu zwycięzcę poznamy podczas internetowej transmisji 8 kwietnia.
Wybór Ad Marketera Roku 2020 przebiegał w dwóch etapach. W pierwszym każda z uprawnionych do głosowania firm (agencje reklamowe, mediowe, interaktywne, studia produkcyjne i postprodukcyjne, studia dźwiękowe oraz agencje PR) mogła wskazać najbardziej cenionych marketerów, w tym również swoich klientów.
Nominowani zostali (w kolejności alfabetycznej):

(fot. archiwum prywatne)
JAKUB BARZAK - marketing director Storytel. W roku 2017 objął stanowisko marketing directora w Storytel, gdzie jest odpowiedzialny za działania marketingowe w polskim oddziale firmy, tj. ATL, online (performance & social media), CRM, PR, eventy oraz działania niestandardowe.
Karierę zawodową rozpoczynał od pracy w międzynarodowych agencjach sieciowych tj. McCann, Saatchi&Saatchi i Young & Rubicam. Następnie w Microsofcie zajmował się rozwojem działań e-commerce na rynku polskim, a potem objął stanowisko regionalne.
Barzak od trzech lat wdraża strategię audio jako formę rozrywki na polskim rynku. W 2020 roku zdobył drugi raz z rzędu Klienta Roku na Innovation (dzięki 4 srebrnym i jednej złotej narodzie). Dodatkowo jego projekty zostały nagrodzone 8 mieczami KTR i dwoma srebrnymi nagrodami na Effie. Juror konkursu Innovation 2020 oraz inicjator nowej kategorii na SCRIPT PRO – słuchowiska.
W 2020 roku firma Storytel zanotowała dynamiczny wzrost sprzedaży aplikacji, także dzięki rozwojowi treści własnych - Storytel Original. Storytel używa różnych mediów do komunikacji w zaskakujący sposób, m.in. innowacyjnym projektem w 2020 roku była produkcja filmu krótkometrażowego do promocji słuchowiska „Przeminęło”, gdzie warstwą muzyczną był cover Andrzeja Zauchy, który został nominowany do Fryderyków 2020. Skomplikowany, bo łączący raport naukowy WWF z literaturą projekt “Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej” przyniósł Storytelowi dwa srebra w konkursie Effie Awards. W ramach działań na rzecz ochrony klimatu za każde odsłuchanie słuchowiska „Chłopi 2050” Storytel przekazywał złotówkę na sadzenie drzew.
Storytel wyprodukował w 2021 pierwszy polski serial pt. „Random” łączący formę słuchowiska i filmu, a całe przedsięwzięcie promuje utwór, który za pomocą jedynie mediów internetowych został wyświetlony milion razy w ciągu 48 godzin.

(fot. archiwum prywatne)
DOROTA HALLER, marketing, communication & digital director (CMO) Huawei Consumer Business Group.
Jako szefowa marketingu Huawei odpowiada za jedną z najszybciej rosnących w ostatnich latach markę. W 2020 roku wspierała działania przeciw wykluczeniu Huawei z budowy sieci 5G w Polsce. Kampania „To, co ważne, nie zawsze przychodzi łatwo” przywróciła zaufanie do marki do poziomu sprzed kryzysu i pozwoliła wrócić Huawei do pierwszej dwójki najchętniej kupowanych marek w kategorii smartfonów, co zostało nagrodzone Złotym EFFIE 2020 w kategorii React & Sustain.
Odpowiada za strategię i komunikację marketingową w kanałach tradycyjnych i digital, komunikację marki i produktów, relacje z mediami i liderami opinii oraz komunikację korporacyjną i PR.
Dorota Haller jest doświadczoną, cenioną w branży ekspertką, wielokrotnie nagradzaną prestiżowymi nagrodami, m.in. Grand Prix w konkursie Dyrektor Marketingu Roku 2018 oraz jurorką konkursów marketingowych. Wraz z zespołami zdobyła szereg nagród marketingowych, m.in. statuetki Effie Awards oraz Złoty Spinacz. Wcześniej kreowała i realizowała strategie marketingowe w firmach z różnych branż – od medycznej, poprzez bankowość, po lotnictwo - dla takich marek, jak Medicover, BNP Paribas i PLL LOT.
Pełniła także funkcję członka zarządu ds. marketingu i strategii w pkt.pl oraz prowadziła projekty doradcze z zakresu marketingu, komunikacji, digital i PR dla wielu marek we własnej firmie DNH Marketing Institute. Była dyrektorką marketingu i promocji w EMI Music Poland. Przez pięć lat pracowała w strukturach marketingu Henkel Polska. Pracę zawodową rozpoczęła na początku lat 90. w agencji reklamowej Saatchi & Saatchi. Dorota Haller działa społecznie na rzecz kobiet i równouprawnienia, a także branżowo m.in. w SAR, IAA i IAB.

(fot. archiwum prywatne)
RAFAŁ JAKUBOWSKI, marketing director mBank SA.
Od listopada 2014 roku pełni funkcję dyrektora marketingu w mBank SA, a od ponad 20 lat zajmuje się zarządzaniem działaniami marketingowymi firm i marek. Rozległą i głęboką wiedzę na temat ludzkich zachowań wykorzystuje w tworzeniu produktów i ich kampanii promocyjnych. Karierę rozpoczął w firmie Mars, rozwijając kluczowe marki, jak M&M’s, Mars i Milky Way. Następnie pracował w Danone Polska, gdzie był odpowiedzialny za tworzenie produktów i strategii komunikacyjnych dla marek lokalnych i globalnych. Pracował również w Coca-Cola Company jako marketing manager odpowiedzialny za segment napojów gazowanych, zarządzając flagowymi markami Coca-Cola, Fanta i Sprite. W latach 2011–2014 do swojego portfolio marketingowego dopisał rozdział zarządzania marketingiem i R&D dla restauracyjnego biznesu KFC jako dyrektor odpowiedzialny za Europę Środkową z siecią ponad 200 restauracji.
mBankowy marketing pod przewodnictwem Rafała Jakubowskiego w 2020 wykazał się wyjątkowym wyczuleniem na trendy społeczne i rynkowe, co pomogło zbudować silną markę - np. stając po stronie protestów kobiet, mBank zwiększył zaangażowanie na Facebooku.
mBank pokazał, że nawet porażki potrafi przekuć w sukces - kiedy użytkownicy aplikacji bankowości mobilnej mBanku otrzymali omyłkowo wiadomość push o treści: ęśąćż, - bank przeprosił i zażartował sam z siebie, finalnie zyskując w ten sposób 1,16 mln zł ekwiwalentu reklamowego. Rafał Jakubowski udowodnił, że myśli perspektywicznie, kierując kampanie banku do młodych odbiorców, jak np. "Pierwsza praca na koncie?", a także, że nie ma obaw przed aktywnym zaangażowaniem w WOŚP.

(fot. archiwum prywatne)
DARIUSZ MACIOŁEK, CMO w Banku BNP Paribas.
Od 16 lipca 2018 roku piastuje stanowisko chief marketing officer w Banku BNP Paribas. Zajmuje się budowaniem marki banku i marketingowym wsparciem poszczególnych linii biznesowych. Jest również odpowiedzialny za strategię marki, komunikację marketingową, rozwój kanałów społecznościowych, CSR oraz komunikację wewnętrzną i PR.
Wcześniej pełnił funkcję dyrektora komunikacji i zarządzania marką ubezpieczyciela Aviva, był dyrektorem marketingu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Był także zawodowo związany z PZU, gdzie odpowiadał za całość działań internetowych i mediowych (przeprowadził rebranding PZU i kampanię „Agenci mocno pomocni”), pracował też w RaboDirect i International Personal Finance (Provident).
Dariusz Maciołek zapoczątkował w sektorze bankowym trend komunikacji dotykającej ważnych społecznie i łamiących stereotypy tematów, dzięki czemu BNP Paribas przestał być postrzegany jako uprawiający hard-sell bank, a zyskał wizerunek angażującego ludzi oraz mówiącego o tym, co dla nich ważne. Bank konsekwentnie angażuje się w działania społeczne (zakup 2 tys. testów COVID-19, walka z wykluczeniem cyfrowym, wsparcie lekarzy), aktywnie zajmuje się promowaniem równouprawnienia kobiet - ostatnio poprzez akcję „Gdzie są nasze patronki?”, która jest tylko jednym z wielu elementów pozytywnej prokobiecej postawy banku. Wcześniej prowadził kampanię „Kobiety na banknotach”, „Doceniaj nie oceniaj”! i „Ostatni Twój Weekend”).

(fot. archiwum prywatne)
BARBARA PASTERCZYK, dyrektorka departamentu komunikacji marketingowej, ING Bank Śląski.
Od 14 lat odpowiada za budowanie brandu ING Banku Śląskiego. Prowadzone przez nią kampanie od wielu lat zdobywają uznanie w najbardziej prestiżowych konkursach branżowych zarówno w kraju (Effie Awards Poland, IAB Mixx Awards, Złoty Bankier, festiwal kreacji reklamowej KTR, Golden Arrow, Złote Spinacze), jak i za granicą (Digital Communication Award, Mixx Award Europe). Za swoje wyniki działań marketingowych otrzymała tytuł Dyrektora Marketingu Roku 2014.
Realizowana przez Pasterczyk strategia marketingowa pokazuje odwagę w stawianiu wyzwań i zmiany zachowań konsumenckich - bank realizował kampanie ekologiczne (ekopożyczka, "Hulaj z głową"), kampanie oszczędności (promujące antykonsumpcjonizm - "Warto robić swoje"), kampanie równościowe i wzmacniające kobiety (konto mobilne). Bank pokazał też, że rozumie problemy społeczne, związane m.in. z pandemią, która zagroziła istnieniu wielu małych i średnich firm. Zrealizował kampanię pod hasłem: "Działam dalej", gdzie proponował założenie sklepu bądź hurtowni internetowej i jej prowadzenie bezpłatnie przez trzy miesiące. Bank przygotował też kampanię, w której zwracał się do młodych osób, by te pomagały osobom wykluczonym cyfrowo - np. w zakupach online i zdalnej bankowości.
W drugim etapie o wyborze Ad Marketera Roku 2020 decydowali wczoraj jurorzy:
Izabela Albrychiewicz, chief executive officer GroupM Poland;
Maciej Lissowski, chief operating officer Pathfinder 23;
Jerzy Minorczyk, dyrektor generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA Polska;
Weronika Mirowska, dyrektorka wydawnicza "Press";
Prof. Krzysztof Obłój, kierownik Katedry Strategii Organizacji, Akademia Leona Koźmińskiego;
Andrzej Skworz, redaktor naczelny "Press" (przewodniczący jury);
Grzegorz Szczepański, chief executive officer Hill + Knowlton Strategies;
Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Obrady odbyły się w formie wideokonferencji, wyniki głosowania przeprowadzonego SMS-owo poznali tylko przedstawiciele organizatora.
Tytuł Ad Marketera Roku przyznawany jest za: sukces w biznesie marketingowym, innowacyjność i wytyczanie trendów w budowaniu pozycji marki/produktu, przestrzeganie standardów społecznej odpowiedzialności biznesu i dobrych praktyk przetargowych.
Ogłoszenie wyników konkursu AD WO/MAN Roku 2020 organizowanego przez magazyn „Press” przygotowywane jest na 8 kwietnia, w formie internetowej transmisji na żywo.
Partnerem kategorii AD Marketer Roku 2020 jest GroupM wraz z Mediacom, Mindshare, Wavemaker
Partnerzy kategorii AD WO/MAN Roku 2020 Agencje reklamowe: Klub Producentów Reklamy, Polpharma
Partner kategorii AD WO/MAN Roku 2020 Agencje mediowe: AMS
Partnerzy kategorii AD WO/MAN Roku 2020 Studia produkcyjne: Skoda Polska, Storytel
Partnerzy kategorii AD WO/MAN Roku 2020 Agencje PR: Provident Polska, Press-Service Monitoring Mediów
Partnerzy gali: Audio Network, Cocosound, ColorOffOn, F25, M-Sound Multimedia
Patroni medialni: Radio Newonce, Nowy Marketing, Marketer+
(CP, 25.03.2021)
