OKO.press: szefowie mediów w Barcelonie za pieniądze Orlenu
Orlen twierdzi, że „wyjazdy studyjne dla przedstawicieli mediów są nieodłącznym elementem strategii promocyjnych i ważnym narzędziem komunikacji stosowanym przez firmy na całym świecie" (fot. Piotr Molecki/East News)
OKO.press i Fundacja Reporterów ustaliły, że w maju 2019 roku Orlen zorganizował i sfinansował luksusową trzydniową wycieczkę do Barcelony, na którą zaprosił szefów mediów nieprzychylnych PiS.
Sebastian Klauziński i Konrad Szczygieł piszą, że zaproszenie dla szefów mediów, m.in. „Rzeczpospolitej", „Pulsu Biznesu" i Wirtualnej Polski, było sprzedane marketingowo jako możliwość rozmowy z Robertem Kubicą na torze wyścigowym w Barcelonie. PKN Orlen jest sponsorem teamów Formuły 1, w których jeździ polski kierowca.
Jak czytamy w OKO.press, z relacji uczestników wyjazdu wynika, że nie chodziło o sport, ale o stworzenie pozytywnego klimatu wokół Orlenu. Mogło to być istotne w kontekście przyszłych planów koncernu, który przejął upadający Ruch, stworzył własną agencję mediową, a ostatnio przejął największego wydawcę prasy regionalnej Polska Press. Według informatorów dziennikarzy wyjazd wymyślił Adam Burak, ówczesny dyrektor ds. komunikacji, obecnie członek zarządu koncernu paliwowego.
Barcelona na koszt Obajtka. Jak szefowie polskich mediów bawili się za pieniądze Orlenu [UJAWNIAMY]. #OKOpress #Orlen @s_klauzinski @k_szczygiel https://t.co/kuvVNiXtZI pic.twitter.com/HMf1GC1WLW
— OKO.press (@oko_press) March 10, 2021
Zaproszenia nie trafiły do dziennikarzy piszących o Formule 1, Kubicy czy Orlenie. Jak pisze OKO.press, trafiły one do redaktorów naczelnych i dyrektorów największych koncernów medialnych w Polsce: Bogusława Chraboty, redaktora naczelnego “Rzeczpospolitej”, Grzegorza Zasępy, naczelnego “Super Expressu”, Grzegorza Nawackiego, naczelnego “Pulsu Biznesu”, Tomasza Machały, ówczesnego redaktora naczelnego Wirtualnej Polski, Marcina Biegluka, dyrektora pionu prasy w Grupie Ringier Axel Springer Polska, Andrzeja Żaka, dziennikarza, obecnie szefa wydawców w Polsacie.
Według ustaleń dziennikarzy zaproszenie otrzymał też redaktor naczelny “Dziennika Gazety Prawnej” Krzysztof Jedlak, ale z niego nie skorzystał.
OKO.press opisuje, że zaproszeni goście byli zakwaterowani w czterogwiazdkowym hotelu w centrum miasta, w którym weekendowy pobyt to wydatek rzędu 1000 zł za osobę. W planie pobytu była też wycieczka i kolacja w dobrej restauracji.
Bogusław Chrabota w rozmowie z autorami tekstu zaznaczył, że nie widzi problemu w tym, że uczestniczył w wyjeździe sponsorowanym przez koncern. Naczelny “Rzeczpospolitej” tłumaczył, że po powrocie z Barcelony nie pisał tekstów o Orlenie, Formule 1, czy Kubicy. “Standardy etyki dziennikarskiej odnoszą się do pracy dziennikarskiej, czyli w naszym przypadku – publikacji. Gdybym »gościnność« Orlenu przełożył na jakieś »nagięte« teksty, można by pytać o etykę” – tłumaczy.
Tekst po powrocie napisał Grzegorz Nawacki z „Pulsu Biznesu”. „W »Pulsie Biznesu« nigdy nie godzimy się na to, by udział w tego typu wydarzeniach był związany z jakimkolwiek oczekiwaniem publikacji ze strony jego organizatorów, dlatego pytanie o oznaczenie wywiadu z Robertem Kubicą jako artykułu sponsorowanego jest nie na miejscu. A mówiąc wprost: obraźliwe” – powiedział autorom materiału Nawacki. Zaznaczył, że nie zgadza się z sugestiami, że korzystanie z takich wyjazdów „jest dowodem łamania standardów i etyki dziennikarskiej”.
Tomasz Machała, ówczesny redaktor naczelny Wirtualnej Polski, powiedział, że nie uczestniczył w całym pobycie, poleciał na dwa dni, żeby poznać Kubicę i umówić z nim wywiad, który ostatecznie został wyemitowany w programie „Newsroom” z udziałem również prezesa Orlenu Daniela Obajtka.
Z kolei Andrzej Żak z Polsatu potwierdził, że był w Barcelonie, ale zaznaczył, że nie wie, czy był to wyjazd sponsorowany przez Orlen. Marcin Biegluk tłumaczył, że nie pełni w RASP funkcji dziennikarskich ani redakcyjnych, a PKN Orlen jest jednym z partnerów handlowych grupy.
Jeden z rozmówców OKO.press zwraca uwagę, że takie wyjazdy są „wieloletnią tradycją spółek skarbu państwa”. „Organizowali je także poprzedni prezesi. Jeździła na nie śmietanka polskiego świata dziennikarskiego” - zaznacza.
Orlen w reakcji na pytania dziennikarzy przekazał komunikat, w którym napisał, że „wyjazdy studyjne dla przedstawicieli mediów są nieodłącznym elementem strategii promocyjnych i ważnym narzędziem komunikacji stosowanym przez firmy na całym świecie”.
(RAQ, 10.03.2021)