Utrzymać lojalność
Rozmowa z Tomaszem Józefackim, dyrektorem pionu Internet w Agora SA
W jakim celu rozdzielono serwisy Gazeta.pl i Gazetawyborcza.pl, skoro w powszechnej świadomości funkcjonują one jako jeden portal, a marką jest "Gazeta"?
Gazeta.pl i Gazetawyborcza.pl funkcjonowały do tej pory w ramach jednego portalu. Te dwa produkty były adresowane do tej samej grupy - osób wykształconych, mieszkających przeważnie w dużych miastach i osiągających ponadprzeciętne zarobki. Niestety obecnie ta grupa, choć oczywiście bardzo wartościowa z punktu widzenia naszej strategii, nie jest na tyle liczebna, aby zapewnić nam możliwość dynamicznego rozwoju w okresie długofalowym. Coraz większą grupę osób korzystających z Internetu stanowią ludzie młodzi oraz osoby dorosłe z wykształceniem co najwyżej średnim. Motywacją dla rozdzielenia marek jest chęć utrzymania lojalności osób z grupy dotychczasowych użytkowników w wortalu Gazetawyborcza.pl oraz zdobycie szansy na pozyskanie nowych użytkowników z niższych segmentów w portalu Gazeta.pl.
Skoro chcecie dotrzeć do młodych, to nie lepiej było zbudować stronę pod nową, młodzieżową marką, niż przerabiać już istniejącą, której użytkownikami są również ludzie starsi?
Oczywiście rozważaliśmy taką możliwość, jednak uznaliśmy ją za zbyt kosztowną. Budowanie nowej marki, poza zaangażowaniem zasobów ludzkich i technologicznych, wiąże się z koniecznością ponoszenia przez pierwsze lata działalności dużych wydatków na marketing, głównie w obszarze promocji związanej z budowaniem nowej marki.
W jaki sposób Agora chce przyciągnąć młodych użytkowników, skoro np. jeden z najważniejszych elementów portalu, czyli poczta, jest, jak sami Państwo przyznajecie, daleko za konkurencją?
Zdajemy sobie sprawę z naszych słabości, poczta jest jednym z elementów, które chcemy unowocześnić i usprawnić. Planujemy przebudowę istniejących serwisów oraz stworzenie nowych działów w portalu Gazeta.pl, które będą adresowane do młodszych grup użytkowników. Przykładami takich zmian jest na przykład nowy serwis Sport w portalu Gazeta.pl.
Rozmawiał Krzysztof Głowiński
(KRZ, 19.10.2006)