Abstra twierdzi, że poprawiła wyniki dzięki zmianie strategii
Kanały dla marek i podcasty stanowią obecnie podstawę biznesu Abstra (fot. materiały prasowe)
Abstra, producent treści wideo na YouTube, podaje, że zakończyła 2020 rok z przychodami w wysokości 8,73 mln zł (wobec 9,4 mln zł rok wcześniej), przy kosztach na poziomie 8,3 mln zł i z EBITDA 0,43 mln zł. Spółka podkreśla, że po raz pierwszy przekroczyła próg rentowności na działalności operacyjnej, który wyniósł 5 proc.
Abstra podkreśla, że na wynik finansowy wpływ miała zmiana modelu biznesowego. Spółka przyznaje, że wyciągnęła wnioski z początków istnienia, czyli z lat 2017-2019, kiedy nastawiona była na szybki wzrost, co skutkowało wysokimi kosztami operacyjnymi i ograniczoną kontrolą jakości. Dodaje, że miała zbyt rozbudowaną strukturę, rozgałęzione procesy wewnętrzne ograniczające efektywność podejmowanych działań i za dużą liczbę projektów realizowanych równocześnie.
Nowa strategia, którą wprowadzono w 2020 roku, zakłada dywersyfikację przychodów. Znaczącą zmianą jest zmniejszenie udziału kanałów własnych - jeszcze w 2017 roku kanały własne stanowiły 90 proc. przychodów, a w 2020 roku było to już tylko 37 proc. Wzrósł natomiast udział kanałów dla marek do 40 proc. (w 2019 roku było to 18 proc.), a kolejne 9 proc. udziałów stanowiły w minionym roku podcasty (realizujący je zespół Storia powstał pod koniec 2019 roku).
- Odchodzimy od infuencer marketingu, na którym opieraliśmy nasz dotychczasowy biznes. Przychody z kanałów dla marek wzrosły ponaddwukrotnie w stosunku do 2019 roku, a Storia w pierwszym pełnym roku działalności osiągnęła prawie 800 tys. przychodu, co znacznie przerosło nasze nawet najbardziej optymistyczne założenia - mówi "Press" Aleksander Wandzel, prezes Abstra.
Kanały dla marek i podcasty od roku stanowią podstawę biznesu firmy. - Domeną większości biznesów mediowych są wysokie koszty stałe. Aby ten biznes był bardziej stabilny, wpływy powinny być rozłożone równomiernie na przestrzeni roku. Dawniej bywało tak, że przez pierwsze trzy kwartały wydawaliśmy pieniądze, licząc, że czwarty kwartał nam je zwróci, bo tak wygląda tworzenie kanałów własnych, bazując na sezonowości wydatków reklamowych. W przypadku realizacji projektów specjalnych, w tym kanałów dla marek, przychody są generowane równolegle do ponoszonych kosztów, co pozwala nam na bilansowanie codziennej działalności i obniża ryzyko - mówi prezes Abstra.
Abstra w ub.r. miała osiem kanałów własnych, które przyniosły jej 3,2 mln zł przychodów (spadek o 50 proc.) i blisko 364 mln wyświetleń (spadek o 33 proc.). W 2020 roku już nie uruchomiono nowego kanału własnego. Obecnie firma testuje kanał Czilerka (ma już 175 tys. subskrypcji na YouTube), który realizuje we współpracy z Pawłem Swinarskim, prowadzącym kanał Dla Pieniędzy.
Firma ma też osiem kanałów dla marek, których przychody w 2020 roku wyniosły 3,5 mln zł (wzrost o 104 proc. względem 2019 roku), a wyświetlenia wzrosły o 80 proc., do 38,3 mln odsłon. Ich klientami są m.in. Durex, BNP Paribas, Dolina Noteci, Allegro.
Ponadto spółka obsługuje sześć podcastów, z czego połowa z nich to projekty realizowane przy współpracy z markami. Są to: Kancelaria LSW (podcast „Legalne rozmowy”), Allegro („Allegro Lektury 2.0”), Lasy Państwowe („Między drzewami”). Przychody z podcastów wyniosły 780 tys. zł i miały 3,1 mln wyświetleń.
Według danych KRS za 2019 rok przychody Abstra wzrosły wówczas o 17,7 proc., do 9,4 mln zł netto (w porównaniu z 2018 rokiem). Strata pogłębiła się wtedy o 50 proc., z 2,3 mln zł netto w 2018 roku do 3,4 mln zł. Wiosną 2019 roku udziały - w zamian za wkład pieniężny w wysokości 2,2 mln zł - objęła spółka Padrone Capital. Reprezentuje ją Aleksander Wandzel, który od maja 2020 roku kieruje Abstra.
O działalności firmy piszemy w styczniowo-lutowym „Press”.
(IKO, 15.02.2021)