Według Dentsu w 2021 roku globalne wydatki na reklamę wzrosną o 5,8 proc.
W badaniu AdSpend uwzględniono dane pochodzące z 59 krajów (fot. materiały prasowe)
Według szacunków grupy Dentsu w 2021 roku globalne wydatki na reklamę wzrosną o 5,8 proc. i osiągną poziom 579 mld dol.
W minionych latach globalny rynek reklamowy rósł od czasu kryzysu finansowego w 2009 roku średnio o 4,5 proc. rocznie. Na podstawie analizy Dentsu - AdSpend 2021 - przeprowadzonej na 13 najważniejszych rynkach reklamowych świata, w II kwartale 2021 roku spodziewany jest znaczny wzrost wydatków reklamowych w porównaniu z 2020 rokiem.
"Prognozy na rok 2021 są bardzo obiecujące – globalnie wydatki na reklamę online mają wzrosnąć o 10 proc. i po raz pierwszy ma zostać przekroczony 50-proc. udział digitalu w torcie reklamowym. Będzie to historyczny moment dla medium, które przez dekadę prawie czterokrotnie zwiększyło partycypację w budżetach marketerów. Kluczowymi czynnikami wspomnianego wzrostu będą: social, search i wideo, których rozwój bezapelacyjnie przyspieszył COVID-19" - komentuje Patrycja Kościołowska, digital strategy manager, iProspect (Dentsu Polska).
Podczas gdy I kwartał 2021 roku wzrośnie o 2 proc. (w ujęciu rok do roku), to w II kwartale wydatki reklamowe wzrosną o 13 proc. - w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku, kiedy w wielu krajach wszedł w życie lockdown.
Poza zmianami w wysokości wydatków zauważalnie poszerza się rozumienie przez marketerów i odbiorców różnorodnych platform, także tych do niedawna zupełnie niepostrzeganych jako kanały sprzedaży. "Na naszych oczach social staje się platformą zakupową, na której m.in. coraz popularniejsze stają się zakupy w trakcie transmisji live, czy zakupy niemal bezpośrednio z poziomu Instagrama. Facebook ogłosił także uruchomienie platformy Facebook Shops, która zastąpi dotychczasowe rozwiązania oferowane przez Marketplace i umożliwi małemu przedsiębiorcy otwarcie na FB i IG własnego sklepu internetowego" - komentuje Kościołowska.
Zwraca uwagę, że pandemia wpłynęła także na wzrost wydatków na reklamę typu paid search, co jest wynikiem zmian w zachowaniach konsumentów. "Wideo online zyskało na popularności i nadal będzie zyskiwać wraz z przedłużającą się pandemią. Zdalna praca i nauczanie spowodowały wzrost zainteresowania streamingiem, zarówno pod kątem korzystania z serwisów (np. Netflix, HBO GO), jak i transmisji live w social mediach" - dodaje.
W badaniu AdSpend uwzględniono dane pochodzące z 59 krajów. (AMS)
(AMS, 03.02.2021)