UOKiK nie zgodził się na przejęcie Eurozetu przez Agorę
Agora ma obecnie 40 proc. udziałów w Eurozecie (fot. materiały prasowe)
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zakazał przejęcia spółki Eurozet przez Agorę.
"W wyniku koncentracji powstałaby silna grupa radiowa, mogąca ograniczać konkurencję na rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych" - stwierdził UOKiK.
Według Urzędu, transakcja mogła prowadzić do powstania duopolu i marginalizacji pozostałych grup i stacji radiowych – dwie wiodące grupy radiowe (Eurozet i RMF FM) posiadałyby łącznie ok. 70 proc. udział w rynku.
Decyzja jest nieprawomocna i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wniosek o zgodę na koncentrację wpłynął do UOKiK w październiku 2019 roku (w lutym Agora za ponad 130 mln zł kupiła 40 proc. udziałów w Eurozecie). Miesiąc później prezes UOKiK skierował sprawę do tzw. drugiego etapu co oznacza, że konieczne było przeprowadzenie dokładnego badania rynku. W listopadzie 2020 roku UOKiK przedstawił zastrzeżenia do tej koncentracji.
Prezes urzędu "po wnikliwej analizie rynku i możliwych konsekwencji przejęcia Eurozetu przez Agorę" w styczniu 2021 roku wydał decyzję zakazującą koncentracji. "Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet. W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych" - skomentował w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UOKiK podał, że w przypadku rynków lokalnych po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej. Ponadto na niektórych z rynków lokalnych reklamy radiowej procentowy udział połączonego podmiotu byłby bardzo wysoki, np. w Legnicy kształtował się na poziomie 80-100 proc., w Poznaniu na poziomie 40-50 proc., w Zielonej Górze na poziomie 30-40 proc. (zsumowane udziały z 2019 roku).
Z kolei na rynku reklamy krajowej - jak twierdzi UOKiK - w wyniku koncentracji utworzony zostałby podmiot, który miałby tylko jednego mocnego konkurenta, tj. RMF FM.
Urząd podał, że podczas postępowania Agora złożyła propozycję warunków, których realizacja miałaby jej pozwolić na przejęcie Eurozet. Przyjęcie zaproponowanych warunków przez prezesa Urzędu - jak twierdzi UOKiK - nie zapobiegłoby jednak ograniczeniu konkurencji wynikającemu z koncentracji.
(KOZ, 07.01.2021)