"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Dział: RADIO

Dodano: Grudzień 30, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"The Archers" - najstarsze na świecie radiowe słuchowisko ma 70 lat

BBC Radio 4 zaprasza do fikcyjnego miasteczka Ambridge, gdzie od 70 lat toczą się losy rodziny Archerów (fot. Wikimedia Commons/Chemical Engineer)

1 stycznia publiczne brytyjskie BBC Radio 4 wyemituje specjalny, jubileuszowy odcinek słuchowiska "The Archers". To najstarsza, nadawana od 70 lat, radiowa opera mydlana na świecie.

Pierwszych pięć odcinków BBC nadało w 1950 roku. Regularna, ogólnokrajowa emisja rozpoczęła się 1 stycznia 1951 roku. "The Archers" to saga rodzinna rozgrywająca się w niewielkim angielskim miasteczku Ambridge. Początkowo audycja miała charakter instruktażowy dla brytyjskich farmerów, przez lata skręcając coraz bardziej w stronę rozrywki. Wielokrotnie zmieniała się obsada serialu, skupiając rozmaitych aktorów - od docenianych za osiągnięcia w teatrze i filmie jak Eleanor Bron, po młodzież robiącą z czasem karierę w Hollywood, jak Felicity Jones, nominowana później do Oscara. W najlepszym okresie słuchowisko śledziło ok. 5 mln Brytyjczyków.

Jubileusz świętowano cyklem programów okolicznościowych, zwieńczenie ma stanowić odcinek specjalny w pierwszym dniu 2021 roku. W czasie pandemii słuchowisko przeżywało lekki kryzys, gdy aktorzy musieli nagrywać kwestie zdalnie, z domów. Jak twierdzą odbiorcy, jego siłą są natomiast interakcje pomiędzy aktorami. 

Od Niedzieli Wielkanocnej w 1998 roku emitowano sześć odcinków tygodniowo, od niedzieli do piątku, nadawanych od godziny 19.03, po wieczornych wiadomościach. Ze względu na pandemię emisja została ograniczona do czterech odcinków tygodniowo. Zanim trafił na antenę BBC Radio 4, serial nadawany był przez BBC Midlands Home, a następnie BBC Light Programme. Na początku każdy z odcinków trwał kwadrans, obecnie 12,5 minuty. Do tej pory wyemitowano ich w sumie ponad 19,3 tys.

Sukces radiowy „The Archers” przyczynił się m.in. do powstania polskich słuchowisk w odcinkach, takich jak „Matysiakowie” (nadawane od 1956 roku) i „W Jezioranach” (od 1960) na antenie Polskiego Radia.

(MAC, 30.12.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.