Orlen kupuje Polska Press
(fot. Piotr Molecki/East News)
PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group.
"Akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis oraz spółki Ruch, umożliwi koncernowi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów" - twierdzi Orlen w komunikacie.
Według prezesa Orlenu Daniela Obajtka "dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data".
Przejmujemy wydawnictwo @Polska_Press. Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej pic.twitter.com/VarupMAz6w
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) December 7, 2020
Wydawnictwo Polska Press w 2019 roku osiągnęło ponad 398,4 mln zł przychodów. Ma 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych.
Początek realizacji modelu węgierskiego
Niespełna dwa miesiące temu "The Economist" napisał, że Orlen rozmawia o przejęciu Polska Press. Tygodnik zwracał uwagę, że choć tytuły regionalne mają dosyć niską sprzedaż, to są istotne dla PiS, bo trafiają do odbiorców na prowincji. Nasi rozmówcy komentowali wówczas, że taka transakcja oznaczałaby początek realizacji modelu węgierskiego w Polsce.
Działania Orlenu to droga ku orbanizacji polskich mediów https://t.co/84CSDm3OBb pic.twitter.com/RS60GO9nQY
— Magazyn Press (@PressRedakcja) October 12, 2020
Pod koniec listopada PKN Orlen sfinalizował transakcję przejęcia kontroli nad Ruchem. Koncern paliwowy razem z PZU kontroluje agencję mediową Sigma Bis.
KOZ