Dział: REKLAMA

Dodano: Grudzień 07, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Pandemia przyspieszyła przepływ budżetów reklamowych do internetu

Udział internetu w rynku reklamowym jest już niewiele mniejszy niż telewizji (fot. materiały prasowe)

Według szacunków Publicis Groupe Polska w 2020 roku wydatki reklamodawców będą o 8,6 proc. niższe od poniesionych w ub.r.

Wartość netto rynku reklamowego w Polsce po trzech kwartałach jest szacowna na 6,1 mld zł - o 11,7 proc. mniej w stosunku do tego okresu 2019 roku – wynika z raportu „Rynek reklamy i mediów” opracowanego przez analityków Publicis Groupe Polska.

Wydatki na reklamę zwiększyły firmy z sektorów: handel – o 2,5 proc., komputery i audio-wideo - o 12,5 proc., produkty użytku domowego - o 14,4 proc. Najbardziej odczuwalne dla mediów były ograniczenia budżetów reklamowych sektorów: finanse (o 26,3 proc.), żywność (o 15 proc.) i motoryzacja (o 18,7 proc.).

Pandemia przyspieszyła przepływ budżetów reklamowych z tradycyjnych mediów do internetu. Tylko reklama online zanotowała po trzech kwartałach wzrost - o 2,5 proc., do 2,6 mld zł. Inne media straciły: telewizja - spadek o 15,5 proc., do 2,5 mld zł, radio - o 11,8 proc., do 447 mln zł, dzienniki - o 30,3 proc., do 87 mln zł, magazyny - o 37,5 proc., do 125 mln zł.

Spadek budżetów reklamowych zostawionych w telewizji wynika ze spadku oglądalności czterech największych kanałów: Polsatu, TVN, TVP 1 i TVP 2. Mimo wypełnienia bloków reklamowych, cztery główne anteny wygenerowały o 21 proc. mniej ratingów niż w poprzednim roku.

Wydatki na reklamę w kinach spadły aż o 70,1 proc., do 29 mln zł.

Natomiast wpływy operatorów reklamy zewnętrznej spadły o 38,4 proc. - do 235 mln zł. Drugi kwartał był dla OOH największym kryzysem w historii powadzenia monitoringu nośników. Wtedy budżety na ten typ reklamy ścięto o 66 proc.

W konsekwencji przepływu budżetów zwiększa się udział internetu w podziale tortu reklamowego. Po trzech kwartałach wynosi on 42,2 proc. (rok wcześniej 36,4 proc.).  Udział reklamy radiowej pozostał bez zmian - 7,4 proc. Udział pozostałych mediów wynosi: telewizja - 42,6 proc. (rok temu 44,5 proc.), dzienniki - 1,4 proc. (1,8 proc. rok temu), magazyny - 1,4 proc. (2,9 proc.), outdoor - 3,9 proc. (5,6 proc.).

(AMS, 07.12.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.