Debiut Allegro na giełdzie może być największym w tym roku w Europie
Prezes Allegro Francois Nyuts poinformował na wideokonferencji, że wejście na giełdę spółka przewiduje w IV kwartale (fot. materiały prasowe)
Zdaniem ekspertów Allegro ma szansę zaliczyć nie tylko największy debiut w historii Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, lecz także największy europejski debiut w tym roku. Allegro chce pozyskać miliard złotych i może stać się najwyżej wycenianą spółką na warszawskim parkiecie.
Allegro ogłosiło w poniedziałek oficjalnie zamiar wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych. Oferta publiczna ma objąć emisję nowych akcji, dzięki którym grupa ma pozyskać około miliarda złotych. Wpływy z emisji nowych akcji, wraz z kredytami w ramach nowej linii kredytowej, spółka ma przeznaczyć na spłatę zadłużenia. IPO obejmować ma także sprzedaż akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy. Oferta skierowana będzie przede wszystkim do inwestorów instytucjonalnych. Do indywidualnych trafi 5 proc. akcji.
– Allegro przerywa okres debiutowej posuchy na GPW. Od 2017 roku, gdy miały miejsce duże oferty Dino, GetBack i Play, nie było na warszawskiej giełdzie IPO o wartości większej niż 100 mln zł – zwraca uwagę Marcel Zatoński z "Pulsu Biznesu".
Według Bloomberga Allegro ma szanse na osiągnięcie kapitalizacji powyżej 40 mld złotych. Dziennikarz Łukasz Kijek z Gazeta.pl podkreśla, że Allegro ma doskonałą okazję, aby stać się największą spółką na GPW. – Niektóre wyceny pokazują, że może to być w okolicach 44 mld złotych, czyli więcej niż CD Projekt – mówi Kijek. Obecna kapitalizacja CD Projektu utrzymuje się na poziomie 40 mld zł.
Z kolei Damian Szymański z Business Insider Polska twierdzi, że po wejściu na giełdę Allegro będzie musiało postawić na rzeczy, które nam się nie śniły. – Mówię tu o dostawie dronami, automatyzacji dostaw, ciekawych promocjach. Jako analitycy będziemy też mieć dostęp do miękkiego podbrzusza finansowego Allegro – wylicza Szymański.
Allegro podczas poniedziałkowej prezentacji podało, że tylko w ostatnim roku miało 12,3 mln aktywnych użytkowników. – To oznacza, że większość osób robiących zakupy przez internet w Polsce zna tę markę. Można więc powiedzieć, że Allegro to polska Coca-Cola e-commerce – komentuje Szymański.
W 2019 roku użytkownicy Allegro wygenerowali sprzedaż wartości 22,8 mld złotych oraz 28,4 mld zł w pierwszej połowie 2020 roku. Allegro podało również, że w ciągu 12 miesięcy przeciętnie użytkownik wydaje 2295 zł, czyli blisko 600 zł więcej, niż jeszcze trzy lata temu.
Kluczowe jest pytanie o perspektywy wzrostu Allegro w kontekście rosnącej konkurencji ze strony zagranicznych serwisów, zwłaszcza AliExpress, który jest drugim najpopularniejszym marketplace'em w Polsce. – Sceptycy mogą oceniać, że gdyby perspektywy były naprawdę dobre, to właściciele Allegro nie musieliby sprzedawać akcji na GPW, tylko znaleźliby chętnego wśród innych funduszy private equity – mówi Zatoński.
Allegro szacuje, że jego działalność jest 12 razy większa niż Aliexpress w Polsce. Dodatkowo eksperci wskazują, że istotnym wskaźnikiem, który pokazuje, jak dobry jest model biznesowy Allegro, to rentowność spółki, czyli marża EBITDA liczona jako zysk operacyjny względem przychodów. Allegro może się pochwalić 47,4 proc. marży EBITDA. Dla porównania marża EBITDA Amazona jest na poziomie ok. 15 proc.
– To pokazuje, że Allegro na każdej złotówce przychodów może wycisnąć 47 gr zysku, a Amazon 15 gr. Czyli de facto Allegro ma znacznie lepszy model biznesowy i jest ciekawszym business casem dla analityków niż Amazon, czyli najpotężniejsza spółka e-commerce na świecie – tłumaczy Szymański.
Na bezpośrednią konfrontację Allegro z Amazonem nie trzeba będzie długo czekać. "Dziennik Gazeta Prawna" poinformował, że amerykański gigant planuje wejście na polski rynek już w listopadzie. Dostarczaniem przesyłek Amazona miałaby zająć się Poczta Polska.
– To bardzo ciekawy czas dla Allegro z punktu widzenia nadchodzących dwóch starć. Z jednej strony jest Amazon, który się prężnie rozwija w naszym regionie i chciałby przejąć wszystko, co jest możliwe, a z drugiej strony jest chińska konkurencja AliExpress, która konkurencję buduje na niskich cenach – mówi Kijek.
Jednak w przeciwieństwie do Allegro, AliExpress i Amazon działają już na wielu rynkach. Podczas poniedziałkowej konferencji prezes Allegro Francois Nuyts zapowiedział, że spółka nie planuje ekspansji poza polski rynek, który pozostaje priorytetem spółki. Dodał, że nie wyklucza jednak kolejnych akwizycji. – W ciągu ostatniego półtora roku kupiliśmy E-bilet, największą platformę do zakupu biletów na koncerty w Polsce, a także fintech FinAi. W dalszym ciągu będziemy bardzo taktycznie patrzeć na świetne biznesy, które mogłyby stanowić korzyść dla naszej bazy konsumentów – powiedział Nuyts.
Dyrektor finansowy Allegro Jon Eastick zapowiedział, że spółka nie planuje wypłaty dywidendy, ponieważ chce się skoncentrować na możliwościach rynkowych i zmniejszać zadłużenie. – Przy tego typu spółkach jak Allegro, które rozwijają się dynamicznie, cały zysk zwykle przechodzi w inwestycje. Ci inwestorzy, którzy myśleli, że Allegro będzie spółką dywidendową, muszą się na razie obejść smakiem – tłumaczy Szymański.
Francois Nyuts zapowiedział, że wejście na giełdę spółka przewiduje w IV kwartale 2020 roku.
(BAE, 15.09.2020)