Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Czerwiec 30, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Towarzystwo Dziennikarskie i OBWE krytykują TVP za materiały o wyborach

Towarzystwo policzyło, że setki Andrzeja Dudy w "Wiadomościach" trwały ponad 23 minuty (fot. materiały prasowe TVP)

Stronniczość "Wiadomości" nasilała się, im bliżej było wyborów prezydenckich - zauważa Towarzystwo Dziennikarskie. W dzienniku TVP 1 nie było ani jednego negatywnego materiału o Andrzeju Dudzie i jednocześnie żadnego pozytywnego o Rafale Trzaskowskim. Media publiczne skrytykowała też OBWE.

Towarzystwo Dziennikarskie od 15 do 26 czerwca prowadziło monitoring głównych programów informacyjnych. Przez 12 dni monitoringu 107 ze 146 tematów "Wiadomości" (73 proc.) miało związek z wyborami i zajęły one 82 proc. czasu programów. W "Faktach" TVN tematów takich było 55 proc. (56 ze 102; 64 proc. czasu programu), a w "Wydarzeniach" - 45 proc. (63 ze 139; 45 proc. czasu).

Towarzystwo Dziennikarskie zwraca uwagę, że nasycenie dzienników telewizyjnych informacjami wyborczymi zwiększało się, im bliżej było 28 czerwca, czyli dnia wyborów. W "Wydarzeniach" zajmowały one od 14 proc. czasu (15 czerwca) do 62 proc. (26 czerwca), w "Faktach" - od 58 proc. do 96 proc., a w "Wiadomościach" - od 61 proc. do 100 proc. Jak podano w analizie, ostatnie przed ciszą wyborczą wydanie "Wiadomości" w piątek 26 czerwca trwało 54 i pół minuty, z których 9 i pół minuty zajęła rozmowa Danuty Holeckiej z Andrzejem Dudą.

O Trzaskowskim tylko negatywnie

W "Wiadomościach", najbardziej zajmujących się wyborami, 65 ze 101 tematów związanych z wyborami (64 proc.) w przeważającej mierze dotyczyło Andrzeja Dudy. Poza jednym neutralnym wszystkie przedstawiały go w pozytywnym świetle. Z kolei 35 tematów dotyczyło przede wszystkim Rafała Trzaskowskiego i wszystkie były dla niego negatywne. Jeden temat, neutralny, miał Robert Biedroń. "Jak widać, »Wiadomości« TVP były całkowicie stronnicze: brak krytycyzmu wobec Andrzeja Dudy, negacja najsilniejszego kandydata opozycji i instrumentalne traktowanie pozostałych" - komentuje Towarzystwo Dziennikarskie.

Z analizy Towarzystwa Dziennikarskiego wynika, że stronniczość "Wiadomości" nasilała się, im bliżej było wyborów, choć "apogeum apologetyki Andrzeja Dudy osiągnęły w środę 24 czerwca ponad 4-minutowym »koreańskim« materiałem Macieja Sawickiego".

"W piątek 26 czerwca, ostatniego dnia przed ciszą wyborczą, padł inny rekord: długości materiału oskarżającego Rafała Trzaskowskiego. Przez 7 minut Maksymilian Maszenda formalnie sprawdzał, czy program wyborczy Trzaskowskiego, ogłoszony poprzedniego wieczora, jest plagiatem. Faktycznie - powtarzał wszystkie oskarżenia, jakie dotychczas »Wiadomości« wysuwały pod adresem tego kandydata" - czytamy w raporcie.

W "Wydarzeniach" na 44 materiały związane z wyborami 26 było pozytywnych dla Andrzeja Dudy i jeden negatywny. Rafał Trzaskowski miał 5 materiałów pozytywnych, 4 negatywne i 4 neutralne. Po jednym materiale pozytywnym mieli Władysław Kosiniak-Kamysz i Krzysztof Bosak. W piątek 26 czerwca "Wydarzenia” przedstawiły sylwetkę Waldemara Witkowskiego. Dzień wcześniej – 25 czerwca - Waldemara Piotrowskiego z prawicy, 24 czerwca Marka Jakubiaka, 23 czerwca karierę Stanisława Żółtka, a 22 czerwca - Pawła Tanajno.

W "Faktach” na 56 materiałów wyborczych 14 było krytycznych wobec Andrzeja Dudy, 8 neutralnych i 3 pozytywne. Rafał Trzaskowski miał 2 materiały negatywne, 2 neutralne i 4 pozytywne, co - według Towarzystwa Dziennikarskiego - świadczy, że w drugim tygodniu kampanii "Fakty" traktowały go przychylniej niż w pierwszym. "Osłabł także krytycyzm wobec Andrzej Dudy" - wskazano. Władysław Kosiniak-Kamysz miał jeden materiał negatywny, Szymon Hołownia także jeden, ale pozytywny, a Robert Biedroń – neutralny.

Nadawcy komercyjni częściej informowali o pozostałych kandydatach

"»Fakty« były krytyczne wobec władzy i kandydującego prezydenta, ale nie bezkrytyczne wobec opozycji" - stwierdza Towarzystwo Dziennikarskie i dodaje: "Obaj nadawcy komercyjni o wiele częściej informowali o pozostałych kandydatach w wyborach prezydenckich, podczas gdy TVP skupiała się na stronniczym, czarno-białym przedstawianiu i przeciwstawianiu sobie dwóch rywali: Andrzeja Dudy i Rafała Trzaskowskiego".

Towarzystwo Dziennikarskie zauważa, że w Polsacie były prawie wyłącznie pozytywne materiały o Dudzie, podczas gdy o jego głównym konkurencie - prawie po równo pozytywnych, negatywnych i neutralnych, ale w sumie znacznie mniej niż materiałów pozytywnych o Dudzie.

Z polityków w "Wiadomościach” najdłużej i najczęściej pokazywany był Andrzej Duda. Miał 110 setek, trwających 1383 sekundy (ponad 23 minuty), co dawało mu blisko 19 proc. czasu ogółu setek w materiałach wyborczych.

"To oznacza, że po doliczeniu czasu rozmowy sprzed ciszy wyborczej, Andrzej Duda miał dla siebie jakby jedno całe wydanie »Wiadomości«" - stwierdza Towarzystwo Dziennikarskie.

Setek Rafała Trzaskowskiego było 71, trwały znacznie krócej – 530 sekund (niecałe 9 minut), co dało mu 7 proc. czasu wszystkich setek w materiałach wyborczych. Wiele z nich pochodziło z materiałów archiwalnych, a nie ze spotkań kandydata z wyborcami.

Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w analizie podsumowującej wybory w Polsce napisało, że chociaż publiczny nadawca zapewnił wszystkim kandydatom prawnie ustanowiony bezpłatny czas antenowy i zorganizował debatę telewizyjną, nie pozwoliło to na "poważną dyskusję, która pomogłaby wyborcom w dokonaniu świadomego osądu". Zdaniem OBWE w okresie poprzedzającym wybory publiczny nadawca stał się narzędziem kampanii dla prezydenta ubiegającego się o reelekcję, a "niektóre doniesienia miały wyraźny ksenofobiczny i antysemicki charakter".

(KOZ, 30.06.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.