Kolporter wciąż ma ponad połowę rynku dystrybucji prasy
Liczba punktów sprzedaży Kolportera zmniejszyła się o 2 tys. (fot. materiały prasowe)
Kolporter w lutym 2020 roku miał 53,34 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy (spadek o 2,42 proc. w porównaniu z lutym 2019 roku). Na kolejnych miejscach były Ruch z 23,1 proc. (wzrost o 0,61 proc.) i Garmond Press z 16,98 proc. (wzrost o 1,48 proc.) - wynika z badania Izby Wydawców Prasy.
W lutym 2020 roku Kolporter miał 21 tys. punktów sprzedaży detalicznej (23 tys. rok wcześniej), Ruch – 15,9 tys. (16,8 tys. w lutym 2019 roku), a Garmond Press – 11,8 tys. (10,3 tys. w 2019 roku).
IWP zauważa, że 30 proc. rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych odbywa się w dystrybucji własnej wydawców. Niemal 30 proc. udziału w tym rynku ma spółka e-Kiosk (platformy e-Kiosk, e-Gazety i Nexto), 3 proc. mają łącznie Publio, Amazon, AppStore i Google Play, a 37 proc. to inne kanały dystrybucji.
Badanie przeprowadziła Izba Wydawców Prasy na podstawie danych o nakładach uzyskanych od 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców wszystkich ukazujących się dzienników (poza "Naszym Dziennikiem"). Zbadany nakład to ok. 71 proc. łącznego nakładu wszystkich (w tym bezpłatnych) tytułów w Polsce, oszacowanego na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego.
(JSX, 05.06.2020)