Rynek reklamowy w I kwartale na minimalnym plusie, od marca załamanie
Spośród wszystkich rodzajów mediów wzrosły wydatki na reklamę w internecie i w radiu (fot. Pixabay.com)
W pierwszym kwartale 2020 roku rynek reklamowy wart był 2,1 mld zł, czyli o 0,5 proc. więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z raportu Publicis Groupe.
Twórcy raportu podają, że "załamanie rynku w drugiej połowie marca istotnie pogorszyło wynik całego kwartału. Pierwszy kwartał 2020 roku był prawdopodobnie ostatnim w tym roku z dodatnią dynamiką".
"Pierwsze dwa miesiące roku zakończyły się dodatnią dynamiką, natomiast marzec, wskutek wprowadzonego lockdownu, a co za tym idzie błyskawicznej reakcji marketerów wycofujących lub obniżających swoje budżety reklamowe, przyniósł spadek wydatków" - komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer Publicis Groupe.
Wartość rynku reklamowego w I kwartałach w latach 2012-2020 (fot. materiały prasowe)
Spośród wszystkich rodzajów mediów wzrosły wydatki na reklamę w internecie – 815 mln zł (wzrost o 7,5 proc.) i w radiu – 162 mln zł (wzrost o 1 proc.). W pozostałych mediach ograniczono wydatki na reklamę, wliczając w to wydatki w telewizji, w której wydano najwięcej – 936 mln zł (spadek o 3,1 proc.). Zmniejszono również wydatki na outdoor – 96 mln zł (spadek o 3,5 proc.), magazyny – 57 mln zł (spadek o 8,4 proc.), dzienniki – 32 mln zł (spadek o 11,8 proc.) i kina – 25 mln zł (spadek o 13,5 proc.).
Jedenaście sektorów zwiększyło inwestycje reklamowe, a pięć je zredukowało. Za wzrost rynku odpowiadał przede wszystkim sektor handlowy - wzrost o 3,4 proc., do 342,4 mln zł. Więcej na reklamę przeznaczyły także sektory: żywność, higiena i pielęgnacja, napoje i alkohole, czas wolny, podróże, turystyka, hotele i restauracje, sprzęty domowe, meble i dekoracje, komputery i audio-wideo, produkty do użytku domowego. Natomiast spadek odnotowały sektory: produkty farmaceutyczne, leki, motoryzacja, finanse, telekomunikacja, media.
Iwona Jaśkiewicz-Kundera zwraca uwagę, że dane makroekonomiczne dla Polski za pierwszy kwartał br. nie są jeszcze tak dramatyczne, jak te w kwietniu i w maju. Zakłada dwa scenariusze, które uzależnia od przebiegu pandemii koronawirusa. „Jeśli będziemy obserwować spadek zachorowań i kolejne etapy odmrażania gospodarki, rynek reklamowy według naszych estymacji spadnie w 2020 o 7,3 proc. Jeżeli jednak liczba zachorowań będzie rosła i będziemy mieli do czynienia z ponownym wprowadzaniem obostrzeń w funkcjonowaniu, wówczas przewidujemy, że rynek reklamowy spadnie o 14 proc. w skali roku. Szacunki Komisji Europejskiej wskazują, że w kolejnym roku, w którym świat będzie mógł już pracować na pełnych obrotach, nastąpi szybkie odbicie i wzrost PKB wyniesie aż 6,3 proc. w strefie euro i 4,1 proc. w Polsce. Miejmy nadzieję, że ten scenariusz się sprawdzi” - komentuje Jaśkiewicz-Kundera.
(IKO, 03.06.2020)