Serwisy VoD w marcu ze znacznym wzrostem, zyskają klientów na dłużej
W dniach 16-22 marca serwis Netflix.com odwiedziło 2,82 mln użytkowników (fot. materiały prasowe)
Po wprowadzeniu ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa serwisy VoD zanotowały wzrost sięgający kilkudziesięciu procent. Zdaniem ekspertów wysoki pułap liczby użytkowników utrzyma się częściowo także po zakończeniu epidemii.
Jak wynika z danych Gemius/PBI, w dniach 16-22 marca serwis Netflix.com odwiedziło 2,82 mln użytkowników. Oznacza to wzrost o 20,51 proc. względem średniej tygodniowej z lutego (3 lutego - 1 marca).
Na dalszych miejscach znalazły się: Player.pl - 1,84 mln (wzrost o 87,75 proc.), Vod.pl - 1,83 mln (wzrost o 19,6 proc.), dział Premium Cda.pl - 1,34 mln (wzrost o 30,09 proc.), Vod.tvp.pl - 1,3 mln (wzrost o 10,16 proc.), Video.wp.pl - 1,09 mln (wzrost o 13,54 proc.), Hbogo.pl - 0,79 mln (wzrost o 21,53 proc.), Ipla.tv - 0,63 mln (wzrost o 50 proc.), Ninateka.pl - 0,22 mln (w lutym poniżej progu), Primevideo.com - 0,16 mln (w lutym poniżej progu).
Wzrost można zaobserwować także w statystykach tydzień po tygodniu. W porównaniu z okresem 9-15 marca Netflix zyskał 6,1 proc. Player - 40,3 proc., Vod.pl - 4,6 proc., Premium Cda.pl - 17,5 proc., Vod.tvp.pl - 10,6 proc., Hbogo.pl - 26,3 proc., Ipla.tv - 5,9 proc.
Dane Gemius/PBI za drugi tydzień marca zostały opublikowane w raporcie "Wpływ pandemii na konsumpcję digitalu" agencji One House, która w omówieniu wyników zwróciła uwagę na to, że zauważalny wzrost zainteresowania serwisami VoD nastąpił od momentu pozostania dzieci w domu. To jednak nie oznacza, że wzrost serwisy zawdzięczają wyłącznie dzieciom. "Zauważalny stały przyrost użytkowników praktycznie we wszystkich serwisach wśród użytkowników w wieku 16-49" - stwierdza agencja.
Pod względem liczby odsłon pierwszy był Netflix.com - 23,72 mln (wzrost o 37,98 proc.). Na podium znalazły się także: Player.pl - 21,45 mln (wzrost o 147,11 proc.) oraz Vod.tvp.pl - 10,88 mln (wzrost o 20,88 proc.).
Joanna Nowakowska, communications and market analysis manager w agencji mediowej Wavemaker, uważa, że dla rynku VoD sytuacja związana z koronawirusem może oznaczać spory dopływ nowych klientów. - VoD przeżywa oblężenie. Zresztą podobnie jak telewizja, ale niewykluczone, że w miarę wygaszania premierowych programów w TV, jeszcze więcej widzów przepłynie do platform na żądanie. Część pozostających w domach ludzi dopiero teraz na poważnie zacznie korzystać z VoD, także tego abonamentowego. I już z nim zostanie - mówi Nowakowska. - Nie sądzę, by dla porównania marzec 2021 roku objawił spadki – raz, że rynek wciąż jest w fazie organicznego wzrostu, a dwa – że może nastąpić pospolite ruszenie tradycyjnych "late comersów" w tej kategorii - dodaje.
Znaczącego spadku w przyszłorocznych statystykach nie przewiduje także były prezes HBO Polska Michał Kozicki. - W jakimś stopniu liczba użytkowników zmaleje, ale z pewnością będzie to i tak dużo wyższa liczba niż przed epidemią. Jakaś część tego wzrostu zostanie na stałe. Odgrywają tu rolę po pierwsze nawyki, które wypracujemy w czasie społecznej kwarantanny. Po drugie serwisy VoD przyciągnęły rzeszę klientów, którzy wcześniej nie korzystali z takich usług, a teraz w pewnym sensie zmusiła ich do tego sytuacja. I to im się może spodobać - twierdzi Kozicki. Ekspert zwraca też uwagę na to, że obecnie serwisy VoD walczą o nowych klientów i dlatego wrzucają dużo nowych materiałów. - Ale obecna sytuacja wpłynie na podaż kontentu. Teraz na platformy wpadają materiały, które są montowane lub postprodukowane. Ale nowe nie powstają i to spowoduje wyrwę - dodaje. To jego zdaniem zmusi za jakiś czas platformy VoD do planowania premier z większym umiarem.
Wyniki serwisów: Netflix.com, dział Premium Cda.pl, Hbogo.pl, Ninateka.pl oraz Primevideo.pl są estymowane.
(PAZ, MNI, SK, 30.03.2020)