Polsat chce kupić Interię od Bauera
W grupie potencjalnie zainteresowanych zakupem Interii wymieniane były dotąd przede wszystkim: Cyfrowy Polsat, Agora i Wirtualna Polska
Telewizja Polsat ogłosiła, że złożyła ofertę zakupu portalu internetowego Interia, należącego do Bauer Media. Eksperci zwracają uwagę, że na negocjacje wpłynąć może sytuacja na rynku związana z koronawirusem.
Dotąd informacje o tym, że Interia jest na sprzedaż, były nieoficjalnymi doniesieniami medialnymi, choć pojawiającymi się od wielu miesięcy. Komunikat Cyfrowego Polsatu jest ich oficjalnym potwierdzeniem. Jego publikacja jest reakcją na artykuł "Parkietu" ujawniający plany firmy Zygmunta Solorza.
Negocjacje są na wczesnym etapie
Cyfrowy Polsat poinformował, że Telewizja Polsat złożyła ofertę nabycia 100 proc. udziałów w spółce Grupa Interia.pl oraz praw i obowiązków komandytariusza w Grupa Interia.pl Media. "Wybór oferty złożonej przez Telewizję Polsat będzie skutkował dalszymi negocjacjami mającymi na celu nabycie Grupy Interia przez Telewizję Polsat od sprzedających. Cena oraz ostateczne warunki mogą podlegać dalszym negocjacjom" - informuje Cyfrowy Polsat, zaznaczając, że proces negocjacji jest na wczesnym etapie, a ich wynik oraz prawdopodobieństwo pozytywnego zakończenia są niepewne. Bauer Media sprawę pozostawia bez komentarza.
Spekulacje o sprzedaży Interii przez Bauera nasiliły się pod koniec ubiegłego roku, kiedy pojawiła się informacja, że wydawnictwo szuka chętnych przy pomocy doradców finansowych. W grupie potencjalnie zainteresowanych wymieniane były przede wszystkim: Cyfrowy Polsat, Agora i Wirtualna Polska. Te dwie ostatnie firmy nie poinformowały dotąd, czy także złożyły oferty.
Zdaniem ekspertów okoliczności negocjacji - kryzys spowodowany koronawirusem - będą miały wpływ na ich przebieg, choć nasi rozmówcy nie są zgodni, czy także na ich efekt.
- Obie strony będą próbowały to wykorzystać dla siebie, ale ostatecznie nie wydaje mi się, by obecny kryzys związany z sytuacją epidemiologiczną miał coś zmienić. Tym bardziej że to jest decyzja na długie lata - mówi przedsiębiorca internetowy Rafał Agnieszczak.
Interia bardzo uzależniona od rynku reklamy
Innego zdania jest prezes Grupy K2, były dyrektor segmentu internet w Agorze Paweł Wujec, który zwraca uwagę na to, jak bardzo Interia jest uzależniona od rynku reklamy. - Krótkookresowo rynek reklamy reaguje na zmiany ekonomiczne mocniej niż cała gospodarka, bo szukając oszczędności, firmy w pierwszej kolejności obcinają m.in wydatki reklamowe. Po drugie ogólnie mamy mocną przecenę aktywów na rynku, więc potencjalny inwestor ma spory wachlarz możliwości - ocenia.
Jacek Czynajtis, prezes Optizen Labs, podkreśla, że Interia jest kluczowa, jeśli ktoś chce wejść na rynek portali horyzontalnych. - W dzisiejszych czasach utworzenie takiego portalu, jakim jest Interia, jest niemożliwe, bo rynek jest zbyt zdywersyfikowany i sfragmentaryzowany - ocenia Czynajtis.
Interia wraz z Gazetą.pl rywalizuje o trzecie miejsce w zestawieniu liczby użytkowników stron głównych portali. Według danych Gemius/PBI w lutowym zestawieniu Interia zajęła czwarte miejsce z 4,99 mln użytkowników (wzrost o 4,83 proc. rok do roku), a Gazeta.pl miała ich 5,75 mln (wzrost o 101,75 proc.).
(MNI, 18.03.2020)