Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: REKLAMA

Dodano: Luty 24, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Spadek udziału spotów reklamujących żywność w programach dla dzieci

KRRiT po raz trzeci przeprowadziła monitoring systemu samoregulacji (fot. materiały prasowe)

Do 3,6 proc. zmniejszył się udział spotów reklamujących żywność w programach dla dzieci do 12 lat w ogólnej liczbie reklam - wynika z raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W porównaniu najnowszych danych z tymi z 2014 to spadek o 6,5 pkt. proc.

KRRiT po raz trzeci przeprowadziła monitoring systemu samoregulacji. Tym razem badanie odbyło się w dwóch okresach (lipiec – grudzień 2018 rok i styczeń – czerwiec 2019 rok) i obejmowało spoty nadawane w godzinach od 6 do 20. Z analizy wynika, że nadawcy programów dla dzieci zrezygnowali z emisji reklam słodyczy, chipsów, napojów i słonych przekąsek. „W programach adresowanych do najmłodszych widzów praktycznie nie emitowano reklam produktów spożywczych, dla których, zgodnie z porozumieniem, nie przewidziano żadnych kryteriów pozwalających na reklamę” - podano w komunikacie.

Podkreślono przy tym, że prawidłowość ta dotyczy nie tylko programów, których nadawcy przystąpili do porozumienia, lecz również trzech dodatkowych programów, czyli Boomerang, Cartoon Network i Top Kids. Ponadto w programach dla dzieci nadawano znacznie mniej reklam żywności (6 proc.) niż w programach uniwersalnych (26 proc.). Wskazano również, że ograniczono kontakt dzieci z reklamami żywności i napojów, które mogą prowadzić do nadwagi lub otyłości. W ujęciu długoterminowym (względem danych z lat 2014, 2015 i 2016) w żadnym z prezentowanych okresów w zbadanych programach dla dzieci nie wystąpiły reklamy chipsów ziemniaczanych i słonych przekąsek. Nie ma jednak danych pokazujących, czy przełożyło się to na rzeczywisty spadek spożycia niereklamowanych produktów wśród dzieci.

- System samoregulacyjny zaspokaja oczekiwania społeczne, nie powodując przy tym perturbacji po stronie biznesowej - skomentował Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. A prezes Rady Reklamy Agnieszka Kępińska-Sadowska zaznaczyła, że rodzice mogą zgłaszać reklamy, które uznają, że są nieodpowiednie dla dzieci. - Od początku roku dostaliśmy kilka tysięcy skarg z zapytaniami, czy dana reklama jest etyczna - mówiła Kępińska-Sadowska.

Raport został zaprezentowany na piątkowej konferencji "Odpowiedzialny Marketing – efekty samoregulacji w obszarze reklamy żywności skierowanej do dzieci”. Według najnowszych wyników samoregulacji, która wprowadza ograniczenia w kierowanej do dzieci reklamie żywności jej producentom i dystrybutorom oraz nadawcom telewizyjnym, skuteczność dobrowolnego porozumienia wynosi 98 proc. - Doświadczenie pokazuje, że dobrze skonstruowany system samoregulacji może być bardziej skuteczny niż twarde prawo - mówił na konferencji Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Porozumienie samoregulacyjne zostało przyjęte w 2014 roku dzięki współpracy nadawców telewizyjnych, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Polskiej Federacji Producentów Żywności oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

(IKO, 24.02.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.