Zenith znów obniża prognozę wzrostu polskiego rynku reklamowego
Analitycy Zenith wskazują, że ograniczone zostaną wydatki reklamowe w prasie (fot. Bank Phrom/Unsplash.com)
Według analizy agencji mediowej Zenith (Publicis Media) wartość polskiego rynku reklamowego w 2019 roku osiągnie 7,85 mld zł, czyli wzrośnie o 3,1 proc. w porównaniu z 2018 rokiem. W lipcu prognozowano, że wzrost ten wyniesie 3,9 proc. (a wcześniej 5,3 proc.).
Analitycy Zenith wskazują, że dynamika PKB w Polsce w drugim kwartale 2019 roku nie osiągnęła zakładanego wzrostu o 4,5 proc. i zatrzymała się na poziomie 4,4 proc. "Pomimo to dobra kondycja polskiej gospodarki i jej odporność na spowolnienie obserwowane w Unii Europejskiej bardzo pozytywnie zaskakują" - podaje agencja w analizie.
W podziale na media przewidywany wzrost wydatków reklamowych w Polsce w 2019 roku zanotują: telewizja (o 1,4 proc.), internet (o 8,5 proc.), radio (o 1,5 proc.), outdoor (o 1,8 proc.), kino (o 3,1 proc.). Natomiast ograniczone zostaną wydatki reklamowe w prasie - w magazynach będzie spadek o 9,7 proc., a w dziennikach o 11,1 proc.
Dynamika wydatków na reklamę w 2019 roku (fot. materiały prasowe)
Globalne wydatki na reklamę wzrosną w 2019 roku o 4,4 proc., do 640 mld dol. Według prognozy po raz pierwszy wydatki na reklamę w mediach społecznościowych przewyższą inwestycje reklamodawców w prasie drukowanej. Udział platform social mediowych w globalnym rynku reklamowym wzrośnie o 20 proc., osiągając poziom 84 mld dol. Natomiast nakłady finansowe na reklamę w gazetach i magazynach spadną o 6 proc., do 69 mld dol. "Automatyzacja kampanii w social mediach pozwala brandom osiągać wzrosty dzięki możliwości optymalizacji działań pod kątem konkretnych celów biznesowych" - komentuje Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.
Dynamika wydatków na reklamę w 2019 roku (fot. materiały prasowe)
Globalne wydatki na reklamę wzrosną w 2019 roku o 4,4 proc., do 640 mld dol. Według prognozy po raz pierwszy wydatki na reklamę w mediach społecznościowych przewyższą inwestycje reklamodawców w prasie drukowanej. Udział platform social mediowych w globalnym rynku reklamowym wzrośnie o 20 proc., osiągając poziom 84 mld dol. Natomiast nakłady finansowe na reklamę w gazetach i magazynach spadną o 6 proc., do 69 mld dol. "Automatyzacja kampanii w social mediach pozwala brandom osiągać wzrosty dzięki możliwości optymalizacji działań pod kątem konkretnych celów biznesowych" - komentuje Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.
(IKO, 08.10.2019)