Ponad 100 mln zł wydały na reklamę Orlen i PZU w pierwszym półroczu 2019 roku
PKN Orlen przeznaczył cennikowo na reklamę w I półroczu 75,4 mln zł netto (fot. materiały prasowe)
Spółki skarbu państwa PKN Orlen i Grupa PZU, które zamierzają utworzyć agencję mediową, w pierwszym półroczu 2019 roku na reklamę w mediach przeznaczyły ponad 100 mln zł – wynika z danych cennikowych netto Kantar (bez uwzględnienia rabatów).
W okresie od stycznia do czerwca 2019 roku na reklamę (tv, radio, dzienniki, magazyny, outdoor, indoor, kino) PKN Orlen przeznaczył cennikowo 75,4 mln zł netto, czyli o 22,4 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2018 roku. Najwięcej wydał na reklamę w stacji TVP 2 – 11,9 mln zł, czyli potroił wydatki w tym medium (wzrost o 264 proc.). Niewiele mniej przeznaczył Orlen na promocję w TVP 1 - 11,7 mln zł (spadek o 26 proc.). Na reklamę w Polsacie wydano 8,7 mln zł (spadek o 8,4 proc.).
Telewizja była medium, w którym najchętniej promował się PKN Orlen – wydatki telewizyjne wzrosły o 33,6 proc., do 41,3 mln zł. Koncern chętnie kupował także reklamę w radiu – 13,8 mln zł (wzrost o 0,3 proc) i w dziennikach – 11 mln zł (wzrost o 117 proc.). Ograniczył natomiast wydatki na promocję w magazynach (6,1 mln zł, spadek o 8,4 proc.), outdoorze (3 mln zł, spadek o 11,3 proc.), indoorze (97 tys. zł, spadek o 77,1 proc.). W kinach się nie promował.
Grupa PZU w pierwszym półroczu 2019 roku przeznaczyła na reklamę 27,5 mln zł, czyli o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najchętniej promowała się w telewizji – 16,9 mln zł (wzrost o 61,4 proc.). Zwiększyła również wydatki reklamowe w radiu – o 144 proc., do 5 mln zł. W pozostałych mediach Grupa PZU ograniczyła wydatki na reklamę. Najczęściej promowano się w TVP 2 – 5,4 mln zł (wzrost o 143 proc.), Polsacie – 3,2 mln zł (spadek o 22,3 proc.) i TVP ABC – 2,6 mln zł (w analizowanym okresie 2018 roku nie promowano się w tej stacji).
Należąca do Grupy PZU firma ubezpieczeniowa Link4 (w analizie Kantar traktowana jest jako osobny reklamodawca) przeznaczyła na reklamę w pierwszym półroczu 2019 roku 13,3 mln zł (wzrost o 18,1 proc.). Firma ubezpieczeniowa zwiększyła wydatki reklamowe w telewizji – o 38,2 proc., do 6 mln zł i w magazynach – o 0,9 proc., do 0,4 mln zł. Ale zrezygnowała z promocji w radiu i dziennikach. Zaczęto natomiast promować się w kinie, gdzie na reklamę przeznaczono 6,9 mln zł. Najwięcej Link4 wydał na reklamę w Multikino Media – 3,6 mln zł i w New Age Media – 3,3 mln zł (u obu brokerów kinowych Link4 nie promował się w pierwszym półroczu 2018 roku). O połowę ograniczono z kolei wydatki reklamowe w Polsacie – 2,1 mln zł (spadek o 47,3 proc.).
W poniedziałek 29 lipca spółki PKN Orlen i Grupa PZU złożyły formalny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o utworzenie firmy, która ma się zajmować zakupami usług marketingowych i reklamowych, takich jak zakup powierzchni reklamowej. We wniosku poinformowano, że "usługi będą świadczone zarówno na rzecz podmiotów grup kapitałowych PKN Orlen i PZU, jak również podmiotów trzecich".
(IKO, 01.08.2019)