Dział:

Dodano: Lipiec 26, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Netflix rzeźbi w Krakowie

(screen: YouTube/dzikieswinie - Klub Motocyklowo-Przygodowy)

Urząd Miasta Krakowa zmienił decyzję w sprawie ekspozycji rzeźby promującej serial Netfliksa "Dom z papieru". Właściciel platformy VoD zapłaci za umieszczenie instalacji na krakowskim rynku nie 274 zł, a jak za rzeźbę, a 5078 zł – jak za reklamę. Za to informacje opublikowane w mediach na ten temat, gdyby przeliczyć je na promocję, warte są 623,5 tys. zł.

Na Rynku Głównym w Krakowie pojawiła się rzeźba, będąca maską przypominającą twarz Salvadora Dalego, z podpisem "Kradzież to prawdziwa sztuka" i dopiskiem "Dom z papieru". Netflix. Jest to promocja nowego sezonu serialu "Dom z papieru", hiszpańskiej produkcji, którą można oglądać w serwisie Netflix. Kilkumetrowa maska została umieszczona obok rzeźby Igora Mitoraja "Eros spętany" i podobnie jak rzeźba Mitoraja – leży na prawym boku.

Urząd Miasta Krakowa nie potraktował maski Salvadora Dalego jako reklamy i pobrał za nią opłatę jak za zwykłą rzeźbę, czyli 2 zł za metr kwadratowy za dzień. Oznacza to, że Netflix za ekspozycję rzeźby w dniach 19 lipca - 5 sierpnia zapłacił zaledwie 274 zł.

W odpowiedzi na zapytania dziennikarzy Netflix w oficjalnym oświadczeniu zapewnił, że firma "planując instalację promocyjną serialu »Dom z papieru« na krakowskim Rynku Głównym, przesłała do Urzędu Miasta Krakowa pełną dokumentację dotyczącą projektu, jego wizualizację i cel przedsięwzięcia", co było podstawą do udostępnienia fragmentu rynku. "Jeśli UM Krakowa stwierdzi, że powinna nastąpić zmiana kwalifikacji opisywanej instalacji, Netflix oczywiście pokryje wszystkie dodatkowe koszty wynikające z tej zmiany" - dodał Netflix.

Urząd Miasta Krakowa poinformował, że po przeprowadzeniu kontroli w dniu 20 lipca i ustaleniu, że "na terenie przedsięwzięcia znajdują się także elementy reklamowe", wydział spraw administracyjnych UMK "podjął stosowne działania zmierzające do dokonania korekty w naliczeniu kwalifikując ekspozycję rzeźby jako przedsięwzięcie z elementami komercyjnymi". Oznacza to, że Netflix zapłaci ostatecznie za tę reklamę 5078 zł (według stawki 37 zł na mkw. za dzień).

- Nie jest to kwota duża, biorąc pod uwagę skalę pomysłu – ocenia Agnieszka Maszewska, zajmująca się komunikacją w firmie reklamy zewnętrznej JetLine. Jej zdaniem najprawdopodobniej doszło do przeoczenia ze strony urzędników. - Gdyby Netflix w opisie projektu nie uwzględnił, że jest on reklamą, wtedy miasto powołałoby się na nielegalne działania. Zamiast tego Urząd Miasta Krakowa naliczył korektę – komentuje Maszewska. - Mając do czynienia z wcześniejszymi, równie świetnymi akcjami reklamowymi Netfliksa w przestrzeniach miejskich, trudno było zakładać, że instalacja na krakowskim rynku nie będzie reklamą – dodaje Agnieszka Maszewska.

Media promują serial

Jak policzył dla nas Press-Service Monitoring Mediów, od 19 do 22 lipca na temat serialu "Dom z papieru" Netfliksa w kontekście instalacji w Krakowie pojawiło się 165 materiałów w mediach tradycyjnych (153 publikacje w serwisach internetowych, osiem w prasie i cztery w radiu). Najwięcej pisały o sprawie serwisy 4stars.pl, Bankier.pl, Dziennikpolski24.pl i Gazetakrakowska.pl. Ponadto pojawiło się 260 materiałów w mediach społecznościowych – najwięcej na Twitterze (128), Facebooku (99) i Instagramie (19).

Press

Za reklamę w tych mediach Netflix zapłaciłby 623,5 tys. zł – tyle bowiem wyniósł szacunkowy ekwiwalent reklamowy. Najdroższa byłaby reklama w serwisach internetowych (306 tys. zł) i prasie (228 tys. zł). Za reklamę na Facebooku należałoby zapłacić prawie 65 tys. zł. Wartość ekwiwalentu reklamowego na Instagramie wyniosła 19,5 tys. zł, a na Twitterze – 3,9 tys. zł.

 

(26.07.2019)

Pozostałe tematy weekendowe

Łukasz Lipiński – Czytam, słucham, oglądam
Rekord „Avengers" zapowiada dominację Disneya
Protest song z brodą
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.