Grand Prix Glass i Tytanowy Lew w Cannes za "Ostatni Twój Weekend"
Ostatni numer magazynu "Twój Weekend" wydano w marcu z inicjatywy Gazeta.pl i VMLY&R (screen Twitter.com/Cannes_Lions)
Po raz pierwszy do Polski przyjechała nagroda Grand Prix Cannes Lions. Polskie agencje na festiwal zgłosiły 162 prace, z czego 43 trafiły na short listy, a 12 zamieniło się w nagrody (6 brązowych nagród, 3 srebra, 1 złoto, 1 Grand Prix i 1 Tytanowy Lew).
VMLY&R wspólnie z Gazeta.pl za akcję "Ostatni Twój Weekend" zostały nagrodzone Grand Prix w kategorii Glass. Ta sama praca otrzymała też Tytanowego Lwa w kategorii Titanium, a także trzy Brązowe Lwy - w kategoriach Brand Experience & Activation, Print & Publications i PR. VMLY&R Poland została wybrana Agencją Roku 2019 Cannes Lions w kategorii "Good”, która ma "zwracać uwagę na inicjatywy, które czynią świat lepszym miejscem".
Szklane Lwy przyznawane są pracom, które ”podważają uprzedzenia względem płci oraz rozbijają głęboko zakorzenione w przekazach marketingowych, stereotypowe wizerunki mężczyzn i kobiet” - taka jest oficjalna definicja tej kategorii. Z kolei Tytanowe Lwy są przyznawane tym kampaniom, które "zmieniają reguły gry, prowokują, przesuwają granice,wywołują w branży zazdrość, która inspiruje i wyznacza dla branży nowe kierunki".
W marcu 2019 roku wydano ostatni numer magazynu "Twój Weekend" (w przeszłości popularny tygodnik erotyczny). Aby go symbolicznie zamknąć, spółka Pride and Glory Interactive (grupa VMLY&R) kupiła w licytacji na Allegro prawa do tytułu (współwydawcą ostatniego numeru była Agora). Inicjatorami tej akcji były Gazeta.pl i VMLY&R Poland. Wydanie wsparte zostało kampanią reklamową, m.in. w kinie, radiu, prasie i mediach społecznościowych. Kreację przygotowała agencja VMLY&R Poland. Za media, współpracę z influencerami i wsparcie kreatywne projektu odpowiadał Wavemaker, a produkcję wizualną zrealizował dom produkcyjny Papaya Films. Projekt wsparły również: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, Mastercard i Bank BGŻ BNP Paribas.
- Mam nadzieję, że to da pozytywnego kopa całemu rynkowi polskiej reklamy. Zawsze się mówiło, że nie mamy takich budżetów, możliwości. Dzisiaj coś się przełamało – mówi Michał Rutkowski, dyrektor marketingu w Gazeta.pl. - To zobowiązanie dla nas, żeby się nie skończyło na jednej akcji, żeby angażować się w kolejne przedsięwzięcia, które ten świat próbują zmienić na lepsze – dodaje.
- Od roku wprowadzamy pozycjonowanie naszego "banku zmieniającego się świata" i poruszamy tematy istotne, niejednokrotnie polaryzujące, ale wierzymy, że warto to robić. Kwestia gender equality to coś, co idealnie wpisywało się w nasze działania i plany – komentuje Dariusz Maciołek, dyrektor zarządzający pionem komunikacji BGŻ BNP Paribas. Po sukcesie zapowiadają dalszą współpracę. - Pewne rzeczy są już zaplanowane. Mogę tylko powiedzieć, że nie dotyczy to tylko równości kobiet, ale także tematyki LGBTQ – mówi Dawid Szczepaniak, executive creative director VMLY&R Poland.
Do agencji 180heartbeats + JvM za projekt „Niezniszczalna tęcza” trafiły dwa brązowe Lwy w kategorii Brand Experience & Activation, brąz w kategorii PR i dwa srebra - w kategoriach Media oraz Design. Kampania została zrealizowana dla stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza, fundacji Wolontariat Równości i Ben & Jerry’s Unilever. Projekt polegał na odtworzeniu tęczy na placu Zbawiciela w Warszawie.
W kategorii PR złotem i srebrem za projekt „The people’s seat” zostały nagrodzone Grey Group Poland wspólnie z Grey London. Był to projekt, w którym mieszkańcy całego świata mogli na Twitterze wyrażać swoje obawy związane ze zmianami klimatycznymi na naszej planecie, podzielić się opiniami z liderami, rządami i organizacjami. Opinie na temat zagrożeń klimatycznych były bowiem wyrażane z okazji szczytu klimatycznego ONZ – COP24. Do zabierania głosu w tej sprawie zachęcał David Attenborough.
Grand Prix w kategoriach Film i Film Craft Lions dostała agencja Drogas New York za kampanię " The Truth Is Worth It" dla "New York Times". To cykle spotów pokazujące pracę dziennikarską, dzięki której ludzie dowiadują się prawdy (np. o możliwości popełnienia przez Donald Trumpa oszustwa czy o tym, że dzieci imigrantów są rodzicom odbierane na granicy USA).
Grand Prix w kategoriach Entertainmet Lions for Sport i Outdoor dostała agencja Wieden+Kennedy Portlan za kampanię Nike „Dream Crazy” z udziałem Colina Keapernicka, sportowca, który w 2016 r. przed meczami futbolu amerykańskiego klęczał lub siedział w czasie śpiewania hymnu Stanów Zjednoczonych na znak protestu przeciwko opresji wobec czarnoskórych obywateli USA. Wdał się też w ostry spór z w tej sprawie z Donaldem Trumpem.
Grand Prix w kategorii Media trafiło do agencji AKQA São Paulo za kampanię "Air Max Graffiti Stores" dla Nike Air. W kampanii twórcy ulicznego graffiti zostali poproszeni o "domalowanie" do postaci, które stworzyli wcześniej nowych butów Nike. Akcja była wspierana w mediach społecznościowych - dzięki specjalnej aktywacji i geolokalizacji -można było kupić nowe Nike Air zanim trafiło do sklepów w oficjalnej sprzedaży.
W kategoriach Mobile, Titanium i Direct nagrodę Grand Prix dostała agencja FCB New York za kampanię "The Whopper Detour" dla Burger Kinga - żeby kupić Woopera za 1 centa, trzeba było użyć aplikacji Burger King - ale aktywowanej w restauracjach McDonald's.
Grand Prix w kategorii Print & Publications dostała agencja IMPACT BBDO Dubai za kampanię "The Blank Edition" - największa gazeta codzienna w Libanie ukazała się z całkowicie biała stroną. W kulturze libańskiej jest to równoznaczne ze strajkiem lub protestem.
Kampania IKEA „ThisAbles" autorstwa McCann Tel Aviv dostała Grand Prix w kategorii Health & Wellness - to cykl spotów pokazujący, że niepełnosprawność nikogo w niczym nie ogranicza. IKEA została też kreatywną marką roku.
W tym roku było mniej zgłoszonych prac - w sumie nieco ponad 30 tys. Rok temu, gdy w Cannes Lions nie uczestniczyła sieć Publicis, zgłoszeń było ponad 32 tys., a w 2017 roku ponad 41 tys.
Więcej na temat tegorocznej edycji Cannes Lions na Press.pl w relacjach Dawida Szczepaniaka, executive creative directora VMLY&R Poland.
(AMS, JSX, 24.06.2019)