1,6 mln zł z resortowych reklam dla TVP i Polskiego Radia
Z ujawnionych kwot wynika, że dotychczas najwięcej w mediach publicznych wydało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (fot. Pixaby.com)
Co najmniej 1,63 mln zł wydało od 2016 roku pięć ministerstw na reklamy w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu - wynika z odpowiedzi resortów na zapytania posła Platformy Obywatelskiej Wojciecha Króla. Ministerstwo Edukacji Narodowej nie ujawniło wydatków na TVP, a żadnych kwot nie chciało podać Ministerstwo Obrony Narodowej.
Poseł Wojciech Król zapytał ministerstwa, ile pieniędzy wydały na reklamy w TVP i Polskim Radiu od 2016 do 2018 roku. Odpowiedziało mu 12 ministerstw - sześć z nich kupiło czas reklamowy w tych mediach, a sześć nie. Nie dostał jeszcze odpowiedzi z sześciu resortów, a także Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego za czas reklamowy dot. promocji "Konstytucji dla Nauki" zapłaciło TVP 720,2 tys. zł. W Polskim Radiu resort nauki wydał na ten cel 160,3 tys. zł (zakup czasu i produkcja spotu).
Ministerstwo Środowiska w 2018 roku kupiło w TVP czas reklamowy na emisję 138 spotów 30-sekundowych i 144 spotów 15-sekundowych w ramach kampanii "Czyste powietrze - zdrowy wybór!". Resort środowiska przeznaczył na nie 300 tys. zł.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w 2017 roku podpisało z Polskim Radiem umowę na produkcję i emisję spotu reklamowego zapraszającego na Piknik Poznaj Dobrą Żywność (na 51,9 tys. zł).
Ministerstwo Obrony Narodowej w 2016 roku wykupiło w TVP emisje spotu informującego o szczycie NATO w Warszawie, a w 2018 roku - spotu "Wdzięczni bohaterom". W odpowiedzi na zapytanie posła resort obrony nie podał, ile wydał na ten cel.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało w Polskim Radiu 49,6 tys. zł za 50 emisji spotu. Resort edukacji podał, że umowy zawarte z TVP są "wynikiem indywidualnych negocjacji pomiędzy stronami, w związku z czym ich upublicznienie stanowi naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, co zostało zastrzeżone w tych umowach".
Ministerstwo Cyfryzacji w latach 2016-2018 nie poniosło wydatków na reklamy w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu, ale za to w 2019 roku wykupiło w TVP - za 350 tys. zł - 121 emisji reklam dotyczących promocji e-Dowodu.
Jak wynika z odpowiedzi na zapytania posła PO, reklam w latach 2016-2018 w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu nie wykupiły: Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwo Energii oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Posłowi nie odpowiedziały jeszcze: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwo Sprawiedliwości, a także Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Prof. Maciej Mrozowski, medioznawca z Uniwersytetu SWPS, uważa, że kwota, jaką wydały ministerstwa, nie jest znacząca. - To kropla w budżecie telewizji. Pieniądze, o które walczą Telewizja Polska i Polskie Radio to abonament i rekompensata - mówi Mrozowski. - Politycy i rząd mają ustawowo zagwarantowaną możliwość przedstawiania stanowiska w mediach publicznych. Nie sądzę, żeby telewizja, która jest podporządkowana politycznie obozowi rządzącemu, odmówiła naświetlania jakieś istotnej decyzji politycznej. Chwali się wszystko, cokolwiek PiS zrobi. I bez pieniędzy osiągają efekt aplauzu - komentuje medioznawca.
Telewizja Polska i Polskie Radio dostaną w tym roku łącznie 1,26 mld zł rekompensaty z tytułu utraconych w latach 2018-19 opłat abonamentowych. Prawie 90 proc. tej kwoty trafi do TVP.
(KOZ, 09.05.2019)