Duży wzrost zasięgu antyukraińskiej propagandy  |  Wystartował projekt MediaWizard.ai  |  Polsat Box Go ponownie z przedpremierowymi produkcjami  |  Start "The Traitors. Zdrajcy" w nowym pasmie dał TVN pozycję lidera  |  Nowy serial serwisu Max  |  Talk-show Magdy Gessler  |  Kanał Active Family z kontynuacją  |  Specjalne wydanie podcastu "Raport międzynarodowy"  |  Red Carpet Media Group  |  Kolejna edycja konkursu dla maturzystów  |  "Przegląd międzynarodowy" na Gazeta.pl  |  Przetarg Superbet  |  AWX wygrała  |  oS3 rozszerza współpracę  |  MSNBC po pięciu latach usuwa polityczny program Joy Reid  |  Platforma Trumpa składa w amerykańskim sądzie pozew przeciw brazylijskiemu sędziemu  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Duży wzrost zasięgu antyukraińskiej propagandy  |  Wystartował projekt MediaWizard.ai  |  Polsat Box Go ponownie z przedpremierowymi produkcjami  |  Start "The Traitors. Zdrajcy" w nowym pasmie dał TVN pozycję lidera  |  Nowy serial serwisu Max  |  Talk-show Magdy Gessler  |  Kanał Active Family z kontynuacją  |  Specjalne wydanie podcastu "Raport międzynarodowy"  |  Red Carpet Media Group  |  Kolejna edycja konkursu dla maturzystów  |  "Przegląd międzynarodowy" na Gazeta.pl  |  Przetarg Superbet  |  AWX wygrała  |  oS3 rozszerza współpracę  |  MSNBC po pięciu latach usuwa polityczny program Joy Reid  |  Platforma Trumpa składa w amerykańskim sądzie pozew przeciw brazylijskiemu sędziemu  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Duży wzrost zasięgu antyukraińskiej propagandy  |  Wystartował projekt MediaWizard.ai  |  Polsat Box Go ponownie z przedpremierowymi produkcjami  |  Start "The Traitors. Zdrajcy" w nowym pasmie dał TVN pozycję lidera  |  Nowy serial serwisu Max  |  Talk-show Magdy Gessler  |  Kanał Active Family z kontynuacją  |  Specjalne wydanie podcastu "Raport międzynarodowy"  |  Red Carpet Media Group  |  Kolejna edycja konkursu dla maturzystów  |  "Przegląd międzynarodowy" na Gazeta.pl  |  Przetarg Superbet  |  AWX wygrała  |  oS3 rozszerza współpracę  |  MSNBC po pięciu latach usuwa polityczny program Joy Reid  |  Platforma Trumpa składa w amerykańskim sądzie pozew przeciw brazylijskiemu sędziemu  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Kwiecień 24, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W mediach sondaże jednej firmy publikowane w tym samym dniu różnią się

Kantar Polska różnice w swoich sondażach publikowanych w tym samym czasie tłumaczy zastosowaniem innych metod badawczych przez dwa różne zespoły (fot. Pixabay)

TVN i tygodnik "Polityka" 17 kwietnia opublikowały sondaże preferencji wyborczych. Mimo że ukazały się one tego samego dnia i przeprowadzała je jedna firma Kantar Polska, wyniki się różniły. Kantar tłumaczy to zastosowaniem innych metod badawczych przez dwa różne zespoły.

W sondażu przeprowadzonym przez Kantar Polska dla tygodnika "Polityka", który ukazał się w wydaniu z 17 kwietnia, poparcie dla PiS wynosiło 35 proc., a dla Koalicji Europejskiej - 23 proc. Tego samego dnia badanie Kantar Polska dla "Faktów" TVN i TVN 24 wskazało poparcie dla PiS 38 proc., a dla Koalicji Europejskiej - 35 proc. 

– Rozbieżność między badaniami wynika z innej metodologii. W przypadku TVN ankieterzy dopytywali niezdecydowanych, a w sondażu dla "Polityki", jeżeli ktoś udzielił odpowiedzi "nie wiem", ankieter od razu ją zapisywał – tłumaczy Urszula Krassowska, account director w Kantar Public. W rozmowie z serwisem OKO.press Krassowska dodała, że różnice w metodach badawczych biorą się stąd, że firma Kantar Polska ma dwa niezależne zespoły badawcze (używające wcześniej odrębnych nazw: Kantar Millward Brown i Kantar Public), które stosują różną metodologię.

– Takie rozbieżności w sondażach podawanych przez media wprowadzają zamieszanie. Należy pamiętać, że większość ludzi przyjmie je bezrefleksyjnie, bez zwracania uwagi na kwestie dotyczące metodologii - mówi Wojciech Jabłoński, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

(JSX, BIG, 24.04.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.