W mediach sondaże jednej firmy publikowane w tym samym dniu różnią się
Kantar Polska różnice w swoich sondażach publikowanych w tym samym czasie tłumaczy zastosowaniem innych metod badawczych przez dwa różne zespoły (fot. Pixabay)
TVN i tygodnik "Polityka" 17 kwietnia opublikowały sondaże preferencji wyborczych. Mimo że ukazały się one tego samego dnia i przeprowadzała je jedna firma Kantar Polska, wyniki się różniły. Kantar tłumaczy to zastosowaniem innych metod badawczych przez dwa różne zespoły.
W sondażu przeprowadzonym przez Kantar Polska dla tygodnika "Polityka", który ukazał się w wydaniu z 17 kwietnia, poparcie dla PiS wynosiło 35 proc., a dla Koalicji Europejskiej - 23 proc. Tego samego dnia badanie Kantar Polska dla "Faktów" TVN i TVN 24 wskazało poparcie dla PiS 38 proc., a dla Koalicji Europejskiej - 35 proc.
– Rozbieżność między badaniami wynika z innej metodologii. W przypadku TVN ankieterzy dopytywali niezdecydowanych, a w sondażu dla "Polityki", jeżeli ktoś udzielił odpowiedzi "nie wiem", ankieter od razu ją zapisywał – tłumaczy Urszula Krassowska, account director w Kantar Public. W rozmowie z serwisem OKO.press Krassowska dodała, że różnice w metodach badawczych biorą się stąd, że firma Kantar Polska ma dwa niezależne zespoły badawcze (używające wcześniej odrębnych nazw: Kantar Millward Brown i Kantar Public), które stosują różną metodologię.
– Takie rozbieżności w sondażach podawanych przez media wprowadzają zamieszanie. Należy pamiętać, że większość ludzi przyjmie je bezrefleksyjnie, bez zwracania uwagi na kwestie dotyczące metodologii - mówi Wojciech Jabłoński, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
(JSX, BIG, 24.04.2019)