SAR i IAA: to rynek, a nie KRRiT ma decydować o badaniu mediów
Nowe badanie mediów ma objąć telewizję, radio i internet (fot. Nikolay Tarashchenko/ Unsplash)
W przyszłym tygodniu ma zostać podpisany list intencyjny w sprawie stworzenia joint investment committee (JIC), który będzie odpowiadać za nowe badanie mediów. Zastrzeżenia do proponowanej treści listu mają Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy.
We wtorek z inicjatywy SAR i IAA Polska obyło się spotkanie podsumowujące dotychczasowe prace ws. nowego badania mediów. W wydanym przez SAR i IAA Polska komunikacie podano, że jedyna kwestia, co do której stowarzyszenia porozumiały się do tej chwili z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, to mniejszościowy udział KRRiT w JIC.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przedstawiła uczestnikom spotkania propozycję listu intencyjnego, który chce podpisać z rynkiem. Znalazło się w niej sformułowanie, że "JIC jako wspólna reprezentacja rynku zajmować się będzie w szczególności: stymulowaniem rozwoju badan mediów, opracowywaniem metodologii badań, wypracowywaniem modelu finansowania i kontroli badań mediów na rynku polskim".
- Kluczowym ustaleniem we wrześniu było stwierdzenie, że JIC, czyli reprezentacja rynku z udziałem KRRiT, będzie miał zagwarantowaną decyzyjność w kwestii ostatecznego kształtu badania, wyboru agencji badawczej, zakresu i sposobu kontroli realizacji badania - wyjaśnia Jerzy Minorczyk, dyrektor generalny IAA Polska. - Skoro mamy podpisać się pod tym listem, to chcemy, żeby powtórzyć w nim konkretne ustalenia, które już zostały poczynione - dodaje.
SAR i IAA Polska w komunikacie przypomniały, że w trakcie wrześniowych konsultacji KRRiT, IAA Polska i SAR zgodnie wyraziły wolę, żeby to rynek, a nie regulator lub spółka przez niego powołana decydował o tym, jak ostatecznie będzie wyglądało badanie. "Brak tego stwierdzenia w propozycji listu intencyjnego przedłożonej przez Telemetrię Polską sprawił, że podpisanie dokumentu odłożono na przyszły tydzień" - czytamy w komunikacie.
Przypomnijmy, że przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski w październiku przed sejmową komisją kultury mówił, że do realizacji nowych badań powołana zostanie spółka Telemetria Polska, a 100 proc. udziałów w niej ma mieć Skarb Państwa.
Nowe badanie mediów, zapowiedziane przez KRRiT, ma być badaniem jednoźródłowym i objąć telewizję, radio i internet.
(KOZ, 08.11.2018)