Wirtualna Polska wprowadziła opłaty  |  Polska Press rezygnuje  |  Kolejna zmiana w biurze programowym TVP  |  Ministerstwo Cyfryzacji szuka agencji  |  Siódma edycja "The Voice Senior" w TVP 2  |  Data premiery i pasmo programu dokumentalnego "Tajemnice kultowych seriali"  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Oprawa "Interwencji" w Polsacie  |  Program dla seniorów w TVP Info zmieni formułę  |  Talk show "Mówię Wam" TVN Siedem  |  Widownia serialu "Zajazd. Będzie się działo" w Stopklatce  |  Kanał Dolce Vita TV  |  Grupa Polsat-Interia przed RAS Polska  |  "Forbes" i "My Company Polska" poprawiły sprzedaż  |  Althermedia przeprowadzi kampanię  |  Marka Hortex na TikToku  |  Ferrero Rocher przedłuża współpracę  |  Świąteczna kampania Grześków  |  Channel 4 ma kandydatów na nowego prezesa  |  W 2025 roku największym wrogiem dziennikarzy była armia Izraela  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wirtualna Polska wprowadziła opłaty  |  Polska Press rezygnuje  |  Kolejna zmiana w biurze programowym TVP  |  Ministerstwo Cyfryzacji szuka agencji  |  Siódma edycja "The Voice Senior" w TVP 2  |  Data premiery i pasmo programu dokumentalnego "Tajemnice kultowych seriali"  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Oprawa "Interwencji" w Polsacie  |  Program dla seniorów w TVP Info zmieni formułę  |  Talk show "Mówię Wam" TVN Siedem  |  Widownia serialu "Zajazd. Będzie się działo" w Stopklatce  |  Kanał Dolce Vita TV  |  Grupa Polsat-Interia przed RAS Polska  |  "Forbes" i "My Company Polska" poprawiły sprzedaż  |  Althermedia przeprowadzi kampanię  |  Marka Hortex na TikToku  |  Ferrero Rocher przedłuża współpracę  |  Świąteczna kampania Grześków  |  Channel 4 ma kandydatów na nowego prezesa  |  W 2025 roku największym wrogiem dziennikarzy była armia Izraela  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wirtualna Polska wprowadziła opłaty  |  Polska Press rezygnuje  |  Kolejna zmiana w biurze programowym TVP  |  Ministerstwo Cyfryzacji szuka agencji  |  Siódma edycja "The Voice Senior" w TVP 2  |  Data premiery i pasmo programu dokumentalnego "Tajemnice kultowych seriali"  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Oprawa "Interwencji" w Polsacie  |  Program dla seniorów w TVP Info zmieni formułę  |  Talk show "Mówię Wam" TVN Siedem  |  Widownia serialu "Zajazd. Będzie się działo" w Stopklatce  |  Kanał Dolce Vita TV  |  Grupa Polsat-Interia przed RAS Polska  |  "Forbes" i "My Company Polska" poprawiły sprzedaż  |  Althermedia przeprowadzi kampanię  |  Marka Hortex na TikToku  |  Ferrero Rocher przedłuża współpracę  |  Świąteczna kampania Grześków  |  Channel 4 ma kandydatów na nowego prezesa  |  W 2025 roku największym wrogiem dziennikarzy była armia Izraela  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 04, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Dwie siostry”

Press

Åsne Seierstad

Wydawnictwo WAB
Warszawa 2018

Norweska pisarka i dziennikarka Åsne Seierstad po raz kolejny udowadnia, że tematy dla reportera są tam, gdzie newsowi dziennikarze już odpuszczają. Że wydarzenie ma zawsze jakieś przyczyny i jakieś skutki – i one są najciekawsze. Tak było z jej książką o Andersie Breiviku „Jeden z nas”, tak jest i w „Dwóch siostrach”. Historia jest wstrząsająca, a przez Seierstad po mistrzowsku reportersko opowiedziana. Oto w październiku 2013 roku 16-letnia Liela i 19-letnia Ayan – somalijskie nastolatki mieszkające w Norwegii – uciekają z domu i dołączają do Państwa Islamskiego. Wyjeżdżają i tylko od czasu do czasu kontaktują się z rodziną. Na ich poszukiwanie wyrusza ojciec, który przedostaje się do Syrii, o mało nie tracąc życia, jednak nie odnajduje córek. Rodzina przeżywa dramat, ich uporządkowane na emigracji życie zawala się. Lecz oprócz ciągu zdarzeń najważniejsze jest to, jak do nich doszło – i tu widać dziennikarski kunszt Seierstad. Z początku bowiem ojciec córek opowiadał, że zostały porwane, nabrały się na to i policja, i służby dyplomatyczne. A ona zaczęła drążyć, sprawdzać, odkrywając historię bardzo złożoną. Czyta się to naprawdę świetnie, z szacunkiem dla researcherskiej pracy, jaką wykonała autorka. Uderzające jest to, jak bardzo dżihadystyczna czy ekstremistyczna propaganda jest rozwinięta w sieci i jak łatwy dostęp do niej mają (choć dziś już trochę utrudniony) ci, którzy szukają jakiegokolwiek sensu w życiu. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że ekstremiści i radykaliści żyją w nowoczesnym społeczeństwie i używają takich samych narzędzi komunikacji jak wszyscy. A szkoła, rodzina, instytucje są bezradne wobec tego zjawiska, bo nie potrafią z owych narzędzi korzystać.

(RG, 04.09.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.