Facebook zwalcza clickbaity w polskich wpisach
System Facebooka rozpoznaje różne rodzaje treści mających sztucznie podbić zaangażowanie użytkowników (fot. materiały prasowe)
Facebook rozszerzył działanie systemu zwalczającego tzw. engagement bait o kolejne języki, w tym polski. Algorytmy serwisu automatycznie rozpoznają clickbaitowe wpisy i ograniczają ich widoczność w aktualnościach użytkowników.
Opracowany przez Facebook model uczenia maszynowego rozpoznaje różnego rodzaju treści niskiej jakości sztucznie podbijające zainteresowanie odbiorców. Dotyczy to m.in. sensacyjnych i mylących nagłówków oraz wpisów nawołujących do oznaczania znajomych lub udostępniania, komentowania i pozostawiania reakcji. Wydawcy i administratorzy fanpage'ów, korzystający z clickbaitów, muszą się liczyć z ograniczeniem zasięgów (dodatkowo zaostrzanym w razie częstego naruszania facebookowych zaleceń) oraz tym, że oflagowane przez algorytm posty będą wyświetlane niżej w aktualnościach użytkowników.
Początkowo ujawniony w grudniu 2017 roku system wyłapywał wyłącznie wpisy w języku angielskim. Od tego czasu objęto nim również treści publikowane w 13 innych językach, m.in. po arabsku, hiszpańsku, francusku i niemiecku. Aktualizacja z 25 czerwca rozszerzyła działanie systemu antyclickbaitowego na posty w kolejnych dziewięciu językach, w tym te po polsku, węgiersku i rumuńsku. Kilka dni wcześniej Tessa Lyons-Laing z zespołu Facebooka ds. zwalczania dezinformacji spotkała się w Warszawie z europejskimi dziennikarzami, by mówić o tym i innych rozwiązaniach służących ograniczaniu widoczności niepożądanych i mylących treści.
(MK, 02.07.2018)