Ruch chce zaproponować wydawcom udział w dystrybucji prasy
We wtorek 13 marca władze Ruchu SA mają spotkać się z przedstawicielami wydawców prasy. Kolporter chce im zaproponować nowe zasady współpracy. Wraca temat wejścia wydawców na rynek dystrybucji prasy.
Do spotkania z wydawcami dojdzie w siedzibie Ruchu. Według ustaleń "Presserwisu" najwięksi wydawcy otrzymali dwie propozycje, ale nie chcą ich komentować, bo są objęte klauzulą poufności. Na wszelkie pytania "Presserwisu" w tej sprawie rzecznik prasowa Ruchu Joanna Dzwonkowska odpowiada: "Nie komentujemy warunków współpracy z naszymi partnerami biznesowymi". Sprawy nie komentuje także Izba Wydawców Prasy, która nie jest stroną negocjacji z Ruchem.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że właściciel Ruchu chce zaproponować wybranym wydawcom przystąpienie do spółki zajmującej się dystrybucją prasy. Siedmiu wydawców było poważnie zainteresowanych kupnem Ruchu już dwa lata temu, gdy z przynoszącej straty inwestycji w kioski Ruchu wycofywał się amerykański fundusz Eton Park Capital Management. Ostatecznie udziały od Amerykanów w 2017 roku poprzez wykup menedżerski nabył Igor Chalupec, były wiceprezes Banku Pekao SA i prezes PKN Orlen.
Wydawcy obawiają się, że ich wejście na rynek dystrybucji prasy może zablokować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Trzeba jednak pamiętać, że 5 proc. udziałów w Lurena Investments, spółce holdingowej Ruch SA, ma już od maja 2017 roku główny akcjonariusz Gremi Media SA (wydawca "Rzeczpospolitej" i "Parkietu Gazety Giełdy"). Z kolei Loverose Ltd., spółka Chalupca zarejestrowana na Cyprze, ma 5 proc. akcji Gremi Media SA.
Od kilku miesięcy Ruch prowadzi z poszczególnymi wydawcami odrębne negocjacje dotyczące zmian warunków finansowych dystrybucji i sprzedaży ich tytułów prasowych. Chce dłuższych nawet o 30 dni terminów płatności i wyższych o kilka procent marż. Zmianę warunków kolporter tłumaczy spadającą rentownością sprzedaży prasy spowodowaną malejącymi nakładami.
Ruch w ostatnich latach poszerzył ofertę o usługi kurierskie i finansowe. W 2016 roku spółka miała 1,4 mld zł przychodu - 800 mln zł przyniosła sprzedaż detaliczna, a resztę dystrybucja prasy, usługi kurierskie i finansowe. Według szacunków IWP spółka ma 29,5 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy i 18 tys. punktów sprzedaży. Liderem w dystrybucji prasy jest Kolporter, który ma 51,6 proc. udziału w rynku i 25,5 tys. punktów.
(GK, 12.03.2018)