Konsumenci dóbr luksusowych doceniają prasę i media społecznościowe
Havas Media Group sprawdził, jak konsumują treści prasowe konsumenci dóbr luksusowych (fot. materiały prasowe)
W jaki sposób media społecznościowe zmieniają komunikację marek luksusowych, jak w świetle prawa chronić brand i kim właściwie jest konsument dóbr luksusowych? - zagadnienia te poruszano podczas konferencji Polish Luxury Market Summit 2017 zorganizowanej przez ESSE Media.
Anna Szubrycht, właścicielka Chic Being, prezentując światowe trendy, zwróciła uwagę, że zmienia się postrzeganie luksusu – nastąpiło myślenie o nim w kategoriach innowacji i zrównoważonego rozwoju. Luksus stał się bardziej dyskretny, nastawiony na rzemiosło i unikatowy design.
Podczas panelu dyskusyjnego poświęconego markom luksusowym i mediom społecznościowym zwrócono uwagę, że marki w Polsce wciąż najchętniej komunikują się w internecie poprzez Facebook. - Facebook traktowany jest jako osobny kanał sprzedażowy – mówiła Agata Zimniewicz, marketing manager S'portofino. Wojciech Jeżowski, CEO i szef kreatywny Black Rabbit, podkreślił, że media społecznościowe nadają się doskonale do pokazania wartości marki wraz ze wszystkimi elementami, które się na to składają. - Klient nawet jak nie kupuje, oczekuje dialogu – mówił Jeżowski.
Według badania "Obraz zamożnego konsumenta w Polsce" zaprezentowanego przez LuxHub, jednostkę działającą w strukturze Havas Media Group, konsumenci dóbr luksusowych chętnie sięgają po prasę, zwłaszcza codzienną. Wśród tytułów, które są najchętniej przez nich wybierane, znajdują się kolejno: dzienniki "Gazeta Wyborcza" i "Rzeczpospolita", tygodnik "Newsweek Polska", dwumiesięcznik "Kukbuk", miesięcznik "Forbes Polska". Czytelnicy ci szukają w prasie zazwyczaj artykułów i reportaży o tematyce społecznej, ekonomicznej, związanej z branżą, podróżami, a także sięgają po wywiady. Połowa badanych codziennie ogląda telewizję (najchętniej stacje TVN i TVN 24) i YouTube. Nieregularnie (średnio raz w tygodniu) badani oglądają kanały tematyczne, m.in. Discovery, Planete, Canal+, Canal+ Sport, Netflix, Kuchnia+. Spośród stacji radiowych słuchają Tok FM, RMF, Radia Zet.
Z badania wynika również, że wzrasta rola kanałów społecznościowych w procesie zakupowym marek premium. Już 57 proc. badanych przed zakupem szuka porad u znajomych na Facebooku, a 33 proc. dzieli się w mediach społecznościowych opiniami o produkcie. Ponad połowa badanych wskazała oficjalną stronę marki jako najważniejszy element procesu zakupowego. (Badanie zostało przeprowadzone na grupie 800 osób o dochodach co najmniej 7 tys. zł netto, a także ponad 40 wywiadach z osobami, których dochód wynosi co najmniej 15 tys. zł).
(IKO, 25.05.2017)