Od stycznia do września kupiono ponad 15 tys. radioodbiorników DAB+
Cyfryzacja radia (fot. za pixabay)
Na koniec września br. sprzedanych zostało w Polsce 42,3 tys. cyfrowych odbiorników radiowych DAB+.
Jak wynika z badania GfK Polonia, od stycznia 2013 roku 41 tys. zakupionych urządzeń to domowy i przenośny sprzęt audio, a 1,3 tys. – radioodbiorniki samochodowe.
Od stycznia do września br. sprzedano 15,6 tys. odbiorników DAB+, z czego 15,1 tys. to domowy i przenośny sprzęt audio, a 500 – radioodbiorniki samochodowe.
Dla porównania, w analogicznym okresie ub.r. zakupiono 9 tys. odbiorników DAB+, a w całym ub.r. – 16,9 tys. W 2014 roku nabyto ich 6,9 tys., a w 2013 roku – 2,9 tys.
”Znaczący wzrost sprzedaży w trzech kwartałach 2016, mimo braku jakiejkolwiek kampanii informacyjnej, braku przyrostu zasięgu i przy niezmiennej ofercie programowej radiofonii publicznej w bieżącym roku może świadczyć o pewnym stopniu zainteresowania nową technologią” – komentuje wyniki Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w prezentacji zamieszczonej na swojej stronie internetowej.
Nowy zarząd Polskiego Radia w tym roku zamroził proces cyfryzacji radia – nie uruchomiono kolejnych, planowanych przez poprzedników rozgłośni cyfrowych, ani nie poszerzono zasięgu technicznego multipleksu radia cyfrowego.
Dane GfK Polonia pokazują, że od początku 2013 roku do września br. sprzedano 4 tys. odbiorników DAB, czyli urządzeń starszej generacji, które nie zapewniają dostępu do cyfrowej oferty radiowej w Polsce.
Z kolei z badania przeprowadzonego w kwietniu br. dla Ministerstwa Cyfryzacji przez Millward Brown wynika, że 55,3 proc. respondentów nigdy nie zetknęło się z terminem ”cyfryzacja radia”, pozostali słyszeli o tym procesie trochę (35,3 proc.) lub wiele (9,4 proc.). 62,5 proc. badanych nie wiedziało, w jaki sprzęt należy się zaopatrzyć, aby móc odbierać sygnał cyfrowy, jednak 36,1 proc. trafnie wskazało, że do odbioru sygnału cyfrowego niezbędny jest odbiornik DAB+.
Polskie Radio SA i publiczne rozgłośnie regionalne uruchomiły emisję cyfrową w październiku 2013 roku. Sygnał cyfrowy obejmuje obecnie 31 proc. powierzchni kraju i dociera do 53,8 proc. mieszkańców Polski (20,6 mln osób). Do końca 2015 roku publiczne radio wydało na emisję cyfrową 52,85 mln zł (dane ”Zielona księga cyfryzacji radia w Polsce”, przygotowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji).
(KOZ, 13.12.2016)