Dział: TELEWIZJA

Dodano: Luty 23, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK nałożył na Multimedia Polska 4,8 mln zł kary, przygląda się UPC i NC+

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na sieć kablową Multimedia Polska karę 4,8 mln zł i zobowiązał operatora do rekompensaty publicznej. UOKiK uznał, że kablówki nie mogą gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych, gdyż umowy z klientami obejmują też zawartość programową.

UOKiK w toku postępowania przeciwko Multimedia Polska analizował skargi konsumentów i organizacji konsumenckich, oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych. Urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one – obok rozszerzania oferty programowej – też na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi.
”Gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy” – stwierdził Urząd. Według UOKiK spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście przepisów prawa.
Jak zwraca uwagę UOKiK, Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie liczbę kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała też negatywnie skargi swoich klientów.
Postępowanie Urzędu wykazało, że spółka nie tylko nie przyznawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, ale nawet nie gwarantowała, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce.
Urząd zdecydował też, że w ramach rekompensaty publicznej byli abonenci spółki, którzy w związku ze zmianami programowymi rozwiązali umowę i zwrócili przedsiębiorcy ulgę przyznaną za zawarcie umowy na czas określony, otrzymają zwrot pobranych kwot.
Operator kablowy zapowiada odwołanie się od tej decyzji.
UOKiK prowadzi jeszcze dwa postępowania wyjaśniające, w których bada, czy istnieją podstawy do postawienia zarzutów naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez platformę NC+ i firmę UPC Polska. Jak podano w komunikacie, Urząd przygląda się ”zmianom zawartości programowej pakietów w trakcie trwania umowy oraz działaniom nadawców telewizji, analizując przekazy reklamowe, w których zachęcali oni do zawierania umów o świadczenie usług telewizji w oparciu o konkretną treść dostępną na danym kanale, która jest następnie wycofywana”. Jako przykład UOKiK podaje utratę w ub.r. przez Canal+ praw do pokazywania piłkarskich ligi włoskiej, francuskiej i hiszpańskiej. Licencję przejął Eleven Sports Network, którego kanały – Eleven i Eleven Sports – trafiły jesienią ub.r. do oferty platformy.

(KOZ, 23.02.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.