KER uznała reklamę Oral B za wykorzystującą niewiedzę konsumentów

Komisja Etyki Reklamy (KER) uznała, że internetowa reklama elektrycznych szczoteczek Oral B (Procter & Gamble) jest niezgodna z kodeksem etyki i wykorzystuje brak wiedzy konsumentów.
Zdaniem autora skargi wprowadza ona konsumentów w błąd, ponieważ podaje nieprawdziwe dane. "Nikt nie jest w stanie wykonać przy ręcznym szczotkowaniu zębów 10 ruchów na sekundę, o których to mówi reklama".
Przedstawiciele firmy odpowiedzieli na zarzuty, uznając je za bezzasadne. Procter & Gamble podkreślała, że jednym z jej priorytetów są etyczne działania. Zdaniem firmy reklama nie wprowadza w błąd, a informacja zakwestionowana przez konsumenta oparta jest na zewnętrznych badaniach przeprowadzonych przez niezależny autorytet. "W reklamie wskazanej przez Radę Reklamy jako będącej przedmiotem skargi konsumenckiej znajduje się informacja, że szczoteczka manualna może wykonać 600 ruchów na minutę. Twierdzenie to jest oparte na wnioskach badań znanego w tej dziedzinie autorytetu prof. dr Joachima Klimka. Natomiast zarzut zawarty w skardze nie został poparty jakimkolwiek badaniem, chociażby uprawdopodabniającym jego zasadność" - tłumaczą przedstawiciele firmy.
Zespół orzekający dopatrzył się jednak naruszenia kodeksu. KER wzięła pod uwagę, że reklama informuje o konkretnej liczbie ruchów szczoteczką manualną, natomiast wyjaśnienia przekazane przez Procter & Gamble nie zawierają dokładnej informacji, że wykonywanych jest 600 ruchów na minutę.
KER uznała również, że w reklamie powinny zostać wprowadzone zmiany, ponieważ nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy.
(DR, 19.11.2014)
