Reklama Renault zakazana za seksizm (wideo)

Brytyjski Urząd Standardów Reklamy (ASA) zakazał Renault emisji internetowego spotu nowego Renault Clio. Organizacja uznała, że filmik przedstawia przedmiotowe traktowanie kobiet. W odpowiedzi firma Renault przygotowała nowy spot - informuje Polska Agencja Prasowa.
Trwający ponad dwie minuty filmik, pierwotnie umieszczony na YouTube, pokazuje dwóch mężczyzn, nagranych ukrytą kamerą, którzy przyszli do salonu Renault na jazdę próbną nowego Renault Clio.
Gdy testują funkcję va va voom, przed nimi pojawia się plakat z Wieżą Eiffela i aktorzy, udający postacie charakterystyczne dla Paryża. Wśród nich są również burleskowe tancerki w skąpych strojach – to z ich powodu do ASA wpłynęła skarga, mówiąca o przedmiotowym traktowaniu kobiet.
Francuski koncern motoryzacyjny bronił się, argumentując to tym, że internetowa reklama była skierowana przede wszystkim do młodej publiczności. Ponadto, firma Renault twierdziła, że spot humorystycznie przedstawiał elementy francuskiej kultury, a tańczące kobiety miały stanowić nawiązanie do „Moulin Rouge”. Firma broniła się także, przekonując że filmik miał charakter burleski i jego treść nie miała być traktowana jako erotyczna.
ASA przychyliła się jednak do skargi i nakazała zdjęcie reklamy z YouTube, twierdząc, że sposób pokazania tancerek, najazdy kamery na ich piersi i pośladki, choreografia oraz to, w jakim stopniu cały filmik skupia się na tym elemencie, świadczą o przedmiotowym traktowaniu kobiet. W związku z tym Renault umieściło w Internecie nowy, bardzo podobny spot. Różni się tym, że gdy pojawiają się tancerki, kamera pokazuje wnętrze auta i napis: „Nasi kierowcy doświadczyli jazdy próbnej va va voom. Niestety, nie możemy pokazać wam tej części. Możemy jedynie zasugerować, byście sami zdecydowali się na jazdę próbną”.
Do ASA nie wpłynęły żadne skargi na drugą, bardzo podobną reklamę Renault Clio, w której to kobiety siedzą za kierownicą samochodu, a na ulicy pojawiają się tańczący panowie.
Reklamy dla Renault przygotowała agencja Scorch London.
(22.07.2013)
