KER: reklama Grześków jest obraźliwa

Grześki w akcji. Zero Bujdy!
Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama "Grześki" (Jutrzenka Colian) jest obraźliwa i trywializuje więzy rodzinne.
Do KER wpłynęły 1273 skargi na internetową reklamę wafelków Grześki - kampania wystartowała 18 lutego. O kontrowersjach, jakie wywołała, pisaliśmy 28 lutego. Do składania skarg na nią namawiały m.in. portal Fronda.pl i Stowarzyszenie Twoja Sprawa.
Reklama Grześków przedstawiała dzieci tulące się czule do ojca. Matka natomiast mówiła: „To nie jest wasz tata”.
W opinii skarżących, kampania Grześków naruszała dobre obyczaje i była prowadzona bez poczucia społecznej odpowiedzialności. "Forma żartu zastosowanego w reklamie i sposób, w jaki pokazane są stosunki w rodzinie godzi w obraz intymnych relacji, jakie powinny istnieć między rodzicem a dziećmi. Stawia też pod znakiem zapytanie zaufanie, jakim dzieci darzą rodziców. Uwaga rzucona przez matkę jest obcesowa i szokuje zarówno dzieci, jak i ojca" - napisano w skardze.
Przedstawiciele Jutrzenki Colian w odpowiedzi na skargi zapewnili m.in. że działania reklamowe Grześków skierowane są do dorosłych odbiorców, a grupą docelową nie są dzieci. Podkreślali też, że nie było intencją firmy naruszanie jakichkolwiek zasad Kodeksu Etyki Reklamy, a reklama nie godzi w żaden sposób w dobre obyczaje ani w zasady uczciwej konkurencji. Ponadto przedstawiciele Jutrzenki zwrócili uwagę, że zachowali się odpowiedzialnie, bo reklamę emitowali jedynie w Internecie.
Komisja Etyki Reklamy mimo tych wyjaśnień uznała, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. W jej opinii jest ona obraźliwa i trywializuje więzy rodzinne, a przez to, że była emitowana do szerokiego grona odbiorców (m.in. poprzez YouTube) i promowała produkt przez zachowania nieakceptowane w sferze publicznej i niezgodne z dobrymi obyczajami, narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy. (BG)
(25.04.2013)
