Polscy wydawcy przygotowują się do wprowadzenia opłat za swoje serwisy w Internecie
Firma Piano Media, która na Słowacji stworzyła wspólny system opłat za treści gazet w Internecie, otworzyła przedstawicielstwo w Polsce. Słowacka firma podpisuje już pierwsze umowy z polskimi wydawcami.
Z naszych informacji wynika, że wspólny system opłat za treści gazet w Internecie może ruszyć jeszcze w pierwszej połowie br. O podobnym terminie wejścia w życie tego projektu informował wczoraj "Dziennik Gazeta Prawna". Wydawcy zastanawiają się nad kontentem, który mieliby zamknąć i udostępniać za opłatami.
Na początku roku Piano Media zatrudniło szefa rozwoju produktu na Polskę Mirosława Kowalskiego, wcześniej dyrektora ds. rozwoju serwisów Moje Miasto w Mediach Regionalnych. Wspólnie z Peterem Richardsem odpowiada on za przedstawicielstwo firmy w Polsce. Twórcy Piano Media rozmawiali z polskimi wydawnictwami pod koniec stycznia. Dziś wiadomo, że chęć współpracy zapowiedziało kilka z nich, m.in. Agora, Presspublica, Polskapresse, Media Regionalne i Murator.
- Nad zamknięciem konkretnego kontentu pod kątem merytorycznym pracują poszczególne redakcje i jest to kwestia bardzo płynna - informuje Tomasz Szakiel, dyrektor operacyjny Muratora. - Myślę, że na początku będziemy do tego podchodzić ostrożnie. Słowacy mają bardzo duże doświadczenie i wiele ciekawych pomysłów - dodaje Szakiel.
Na Słowacji, gdzie projekt na początku zrzeszał dziewięć serwisów, teraz jest obecnych w nim 12 wydawców, prowadzących ponad 50 różnych serwisów. - Chcemy sfinalizować obecne rozmowy, które prowadzimy z wydawcami. Z częścią mamy podpisane listy intencyjne, z częścią jesteśmy na etapie wczesnych rozmów - zdradza Mirosław Kowalski. - Znając odpowiednią grupę wydawców zdecydowanych wejść w projekt, będziemy mogli przygotować się do startu - dodaje.
List intencyjny podpisało kilku wydawców (na pewno Agora, która nie chce zdradzać szczegółów). Rozmowy prowadzono też z Ringier Axel Springer Polska. (AT)
(02.03.2012)