Tablety 2011
Wydawcy prasy wciąż poszukują optymalnego modelu oferowania treści na tabletach. Wczoraj w Warszawie podczas konferencji "Tablety 2011" poznali, jakie możliwości już istnieją w tym zakresie.
Zainteresowanie wczorajszą konferencją na temat tabletów przerosło oczekiwania organizatorów, którymi były: Agora SA, Grupa Wydawnicza Polskapresse, IAB Polska i Izba Wydawców Prasy. Chciało wziąć w niej udział dużo więcej osób, niż organizatorzy byli w stanie zapewnić miejsc. To świadczy o wciąż dużych nadziejach, jakie branża wydawnicza wiąże z tabletami. - Nadal nie ma gwarancji, że poniesione inwestycje w wersje na tablety zwrócą się wydawcom. Wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi, ale musimy na nie szukać odpowiedzi - mówił Grzegorz Piechota, przewodniczący europejskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Mediów Informacyjnych (INMA), szef akcji społecznych "Gazety Wyborczej". - Czy inwestować tylko w jedną platformę, jaki model płatności wybrać, wprowadzać rozwiązania online czy offline - wyliczał Piechota.
Na konferencji swoje pomysły zaprezentowało kilka firm technologicznych: od tworzenia aplikacji newsowych (Norbsoft) i rozrywkowych (Byss Mobile, Sirocco Mobile) po rozwiązania umożliwiające łatwe przeniesienie całych magazynów do wersji przystosowanej na tablety (Spoti.pl). Łukasz Kawęcki, prezes Optizen Labs, przekonywał, że reklamodawcy wkrótce przekonają się do oferty wydawców na tabletach. - Wielkim benefitem dla reklamodawców, jaki niosą tablety, jest zaangażowanie czytelników, interakcja i łatwa mierzalność efektów - mówił Kawęcki.
Prezes Polskich Badań Czytelnictwa Adam Wojdyło zebrał wyniki światowych badań dotyczących użytkowników tabletów. Próbował w ten sposób odpowiedzieć, kto i po co kupuje iPady (produkt Apple zdominował rynek tabletów na świecie). Z badań Reynolds Journalism Institute wynika, że 80 proc. użytkowników iPada to mężczyźni, a średnia wieku użytkowników to 48 lat. Aż 93 proc. posiadaczy tego urządzenia jest z niego zadowolonych albo bardzo zadowolonych, 84 proc. używa go głównie do przeglądania newsów, a 81 proc. - do czytania książek i gazet. 10 proc. użytkowników iPada już zrezygnowało z prenumeraty wydań drukowanych gazet. Z badań wynika, że iPada używa się głównie w domu, w łóżku.
(GK)