Marek Sowa postrzegany jako prezes Agory na nowe czasy
19.07.2007, 00:00
Wydawcy są zaskoczeni wyborem Marka Sowy, wiceprezesa UPC Polska, na nowego prezesa Agory SA. Zwracają uwagę na jego brak doświadczenia na rynku prasy. Ale zdaniem wielu inne umiejętności Sowy są teraz bardziej Agorze potrzebne.
Jak informowaliśmy wczoraj, na 30 sierpnia zostało zwołane nadzwyczajne zgromadzenie akcjonariuszy Agory SA, które ma przegłosować powołanie Marka Sowy na członka zarządu, a potem na prezesa spółki. Prezes Wanda Rapaczyńska złoży tego dnia rezygnację. Sowa do końca sierpnia pozostaje formalnie wiceprezesem i dyrektorem ds. korporacyjnych UPC Polska. – To duże zaskoczenie. Spodziewałem się, że Wandę Rapaczyńską zastąpi raczej wiceprezes Piotr Niemczycki – mówi Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Zjednoczonych Przedsiębiorstwach Rozrywkowych SA. Jego zdaniem wybór Sowy może świadczyć o planowanych przekształceniach własnościowych spółki.– Marek Sowa to osoba kontaktowa i komunikatywna. Może mieć znaczący wpływ na ocieplenie dotychczasowego wizerunku Agory – mówi z kolei Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy i prezes honorowy Axel Springer Polska. – Cenię go nie tylko za zarządzanie, ale także za działalność na rzecz mediów – dodaje Podkański. Sowa jest m.in. prezesem Związku Pracodawców Prywatnych Mediów i członkiem zarządu PKPP Lewiatan.
Za fachowca uważa Marka Sowę Tomasz Wróblewski, wiceprezes Polskapresse. – Może nie jest człowiekiem prasy, ale na pewno nie jest to ktoś nowy w środowisku. Cieszę się, że to osoba z zewnątrz, która na działalność Agory będzie patrzeć merytorycznie, a nie emocjonalnie – mówi Wróblewski. Zdaniem Zbigniewa Napierały, prezesa Edipresse Polska, zadaniem nowego prezesa Agory będzie nie tylko utrzymanie silnej pozycji spółki, ale także wyznaczenie nowych zadań. - Prezes Rapaczyńska dobrze sobie radziła z rynkiem prasowym, ale nie udało jej się powtórzyć tego sukcesu w innych, głównie elektronicznych mediach. To może być głównym celem nowego prezesa – uważa Napierała.
Przedstawiciele mediów elektronicznych także uważają, że wybór Sowy pokazuje, iż Agora myśli o wchodzeniu w nowe segmenty. – Marek Sowa to modelowy przykład nowoczesnego menedżera. Zna nowe trendy na rynku medialnym, zarówno te dotyczące mediów elektronicznych, jak i prasy – ocenia Józef Birka, członek rady nadzorczej Polsatu. Brak doświadczenia na rynku prasowym, zdaniem Birki, nie przeszkodzi Sowie w kierowaniu Agorą. – Reguły na każdym z rynków niewiele się od siebie różnią, a jeśli chodzi o samo zarządzanie, nie ma żadnych rozbieżności – stwierdza Birka.
Informacja o zmianie prezesa Agory spowodowała wzrost kursu akcji spółki. Wczoraj po zamknięciu Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych kurs Agory był wyższy o 5,6 proc. – Myślę, że inwestorzy są zadowoleni, iż nowym prezesem nie jest nikt z Agory. Co pokaże Marek Sowa – zobaczymy. Na razie ma kredyt zaufania u inwestorów, ale od jego decyzji zależy, jak rynek będzie wyceniał Agorę. Czekamy na nową strategię i nowe decyzje inwestycyjne – komentuje Andrzej Szymański z Domu Maklerskiego BZ WBK.
Z Markiem Sową, który jest za granicą, nie udało się nam skontaktować.
(SK, 19.07.2007)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
