Prawie 30 proc. internautów w Polsce w ciągu ostatniego miesiąca korzystało z ChataGPT
Z badania wynika, że 48,7 proc. użytkowników internetu na całym świecie jest "podekscytowanych" obecnością na rynku sztucznej inteligencji (fot. materiały prasowe)
W drugim kwartale 2025 roku 26,5 proc. użytkowników internetu powyżej 16. roku życia na całym świecie korzystało z ChataGPT w ciągu ostatniego miesiąca. W przypadku Polski ten odsetek wynosi 29,5 proc. – wynika z opublikowanego właśnie raportu firmy badawczej DataReportal "Digital 2026 Global Overview Report".
Z badania wynika, że 48,7 proc. użytkowników internetu na całym świecie jest "podekscytowanych" obecnością na rynku sztucznej inteligencji. W Polsce ten odsetek wynosi 50,5 proc.
Powody używania sztucznej inteligencji
Respondenci używają narzędzi AI i systemów opartych na dużych modelach językowych w celach terapeutycznych i by mieć towarzystwo.
Czytaj też: Czat AI Google przekształca zdjęcia w filmy. Na razie to usługa dla subskrybentów
Na drugim miejscu znajduje się "organizowanie życia codziennego", a na trzecim "znajdowanie celu". Używanie AI w celu "tworzenia pomysłów" jest na 6. miejscu, używanie tego rodzaju narzędzi w celu "zwiększenia kreatywności" na 9., a przygotowywania się do wywiadów – 11.
Jak wynika z badania, w sierpniu 2025 roku z ChataGPT korzystało 489 mln miesięcznych unikalnych użytkowników, z Google Gemini – 122 mln, z DeepSeeka – 45,2 mln, Groka – 26,3 mln, Perplexity – 24,8 mln, Microsoft Copilota – 19,7 mln, a Claude – 16,8 mln.
Liczba przekierowań na strony internetowe
Od maja 2024 do czerwca 2025 roku 18,3 proc. zapytań użytkowników ChatGPT dotyczyło poszukiwania konkretnych informacji, 10,6 proc. – redagowania lub oceny przedłożonego przez użytkownika tekstu.
Czytaj też: OpenAI wyłoży 25 mld dol. na centrum danych w Argentynie, a TikTok 9 mld dol. w Brazylii
Pomoc w pisaniu i komunikacji znalazła się na 5. miejscu (8 proc.), tłumaczenia językowe na 7. (4,5 proc.), tworzenie obrazów na 8. (4,2 proc.), a pisanie beletrystyki na 16. (1,4 proc.).
Jak wynika z raportu, wśród dużych modeli językowych liczba przekierowań z ChataGPT na strony internetowe w skali całego świata wynosi 80,92 proc. (W Polsce – 88,56 proc.) W przypadku Perplexity jest to 8,12 proc., Microsoft Copilota – 5,17 proc., DeepSeeka – 2,70 proc., Google Gemini – 2,19 proc., a Claude – 0,89 proc.
Raport "Digital 2026 Global Overview Report" został przygotowywany przez firmę badawczą DataReportal we współpracy z firmami Meltwater i We are Social.
Czytaj też: Lokalny portal ilustruje tekst o ataku na nastolatków grafiką AI udającą zdjęcie. Autor nie widzi problemu
(MZD, 19.10.2025)










