Stacja wPolsce24 traci więcej reklamodawców niż Republika

Według Nielsen Media stacja Republika w maju miała średnio 6,91 proc. udziału w grupie ogólnej 4+ (screen: YouTube/Telewizja Republika)
W Republice w maju emitowano spoty 68 firm, jednej mniej niż w kwietniu. Stacja zarządzana przez Tomasza Sakiewicza nadal ma mniej reklamodawców niż konkurencyjna wPolsce24, ale to kanał Fratrii stracił ich więcej.
Jak wynika z danych Nielsen Media, do których dotarł "Presserwis", w stacji wPolsce24 w maju kampanie wykupiło 101 klientów, o dziewięciu mniej niż miesiąc wcześniej.
Dla porównania, kablowo-satelitarny TVN 24 miał w maju 260 reklamodawców, tj. 31 mniej niż miesiąc wcześniej, a naziemny TVP Info - 163 (23 mniej).
Republika i wPolsce24 są dostępne za pośrednictwem satelity, operatorów kablowych i naziemnie na ósmym multipleksie.
W maju wśród dużych, niepowiązanych z Republiką reklamodawców byli m.in.: telezakupy Mango (Grupa Polsat Plus), BB Trade Estonia OÜ (właściciel marki Zondacrypto, giełdy kryptowalut), Narodowy Bank Polski oraz Urzędy Marszałkowskie Województw Lubelskiego, Małopolskiego oraz Podkarpackiego. Marszałkami są w nich kolejno: Jarosław Stawiarski, Łukasz Smółka i Władysław Ortyl (wszyscy z Prawa i Sprawiedliwości).
Natomiast w stacji wPolsce24 wśród dużych reklamodawców znaleźli się: Mango, firma farmaceutyczna Aflofarm, producent leków i środków higieny osobistej Reckitt Benckiser, Kompania Piwowarska, hipermarket Kaufland oraz dyskont Aldi.
Według Nielsen Media stacja Republika w maju miała średnio 6,91 proc. udziału w grupie ogólnej 4+ wobec 2,97 proc. rok wcześniej (od lipca 2024 kanał nadaje na MUX 8), a wPolsce24 - 1,56 proc. (rok do roku wzrost z 0,37 proc.; do 1 września 2024 w miejscu wPolsce24 nadawał kanał Telewizja wPolsce.pl, ale nie był on dostępny naziemnie). W grupie komercyjnej 16-59 Republika zanotowała 3,81 proc. (wzrost z 1,58 proc.), a wPolsce24 - 0,79 proc. (wzrost z 0,18 proc.).
Reklamy w Republice i wPolsce24 sprzedaje Polsat Media. W czerwcu najdroższe spoty według cennika Republiki kosztują 11,2 tys. zł (do 13,8 tys. zł w maju), a w stacji wPolsce24 - 2,6 tys. zł (bez zmian). W przypadku mniejszych stacji ważniejsza od sprzedaży cennikowej jest sprzedaż pakietowa, czyli obejmująca wiele stacji i różne grupy odbiorców.
Część firm, np. Ikea czy mBank, wycofała się z reklam w Republice około półtora roku temu, po wypowiedziach m.in. publicysty Marka Króla o tym, że imigrantom należy "założyć chipy, tak jak się pieskom zakłada" oraz że "tańsze jest jeszcze numery na lewej ręce wytatuować, wtedy łatwo się ich znajdzie".
Pod koniec stycznia 2025 roku Jerzy Owsiak - prezes Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy - ogłosił, że WOŚP nie będzie już współpracować z firmami reklamującymi się w Republice. W trakcie konferencji prasowej powiedział, że był atakowany przez tę stację, masowo hejtowany przez jej widzów w mediach społecznościowych i że grożono mu śmiercią. Stwierdził także, że Republika odmówiła wyemitowania reklamy jednego z klientów, bo spot nawiązywał do finału WOŚP. Po wypowiedzi Owsiaka z reklamowania w Republice wycofali się m.in. producent słodyczy Wawel i firma OLeofarm.
(MNIE, 13.06.2025)
