Piotr Ludwicki z Wydawnictwa Bauer: wraz z zamykaniem się kiosków rośnie rola dyskontów w dystrybucji prasy

Wydawnictwo Bauer w dyskontach, takich jak Lidl czy Biedronka, sprzedaje swoje największe i najważniejsze tytuły (fot. materiały prasowe)
- Wraz z zamykaniem się kiosków i saloników prasowych rośnie rola dyskontów i innych sieci handlowych w dystrybucji prasy - mówi "Presserwisowi" Piotr Ludwicki, dyrektor ds. dystrybucji i obsługi klienta w Wydawnictwie Bauer. Przyznaje jednak, że nie jest to łatwy rynek dla tytułów nieregularnych. Istotną rolę w dystrybucji prasy wciąż odgrywa Poczta Polska.
Piotr Ludwicki o trendach na rynku dystrybucji prasy wypowiedział się w raporcie z audytu Polskich Badań Czytelnictwa za 2024 rok.
"Liczba małych sklepów oraz saloników prasowych maleje, a tradycyjne kioski prawie całkiem zniknęły już z ulic. Rośnie znaczenie zorganizowanych sieci handlowych, a zwłaszcza dyskontów, które stosunkowo niedawno wprowadziły ofertę prasową do swoich sklepów. Dzięki temu, dyskonty stają się ważnymi graczami na rynku, skutecznie wypełniając lukę po zamykanych kioskach i mniejszych punktach sprzedaży" – wyjaśnił.
- Zazwyczaj do dystrybucji trafiają tytuły o najwyższej wartości sprzedaży. W takim przypadku tytuły nieregularne, jednorazowe, kierowane są do pozostałej części rynku detalicznego, która nie podchodzi tak restrykcyjnie do zarządzania kategorią. Niestety takich punktów sprzedaży jest coraz mniej na rynku – tłumaczy Piotr Ludwicki, pytany przez "Presserwis". Dodaje, że w dyskontach, takich jak Lidl czy Biedronka, Wydawnictwo Bauer sprzedaje swoje największe i najważniejsze tytuły. Nie jest to jednak pełne portfolio prasowe koncernu.
Czy w tym roku Wydawnictwo Bauer planuje poszerzenie swojej oferty w dyskontach? - Ewentualne zwiększenie liczby tytułów w sieciach detalicznych to głównie obszar rozmów handlowych kolporterów z detalistami, a nie wydawców prasowych, którzy zazwyczaj nie mają kontraktów z sieciami detalicznymi – wyjaśnia "Presserwisowi" Ludwicki, dodając, że dalej dla Wydawnictwa Bauer istotną rolę w dystrybucji odgrywa Poczta Polska.
- Liczymy na utrzymanie zainteresowania Poczty tą szczególnie ważną - z punktu widzenia społecznego - i dochodową kategorią prasową oraz projekty rozwojowe zwłaszcza w obszarze bardzo istotnym, jakim jest prenumerata, a zwłaszcza jej efektywna dostawa na adres – podkreśla.
W raporcie PBC za 2024 rok, w kontekście trendów na rynku dystrybucji prasy cytowany jest również Marcin Krawczak, dyrektor handlowy w Infor PL SA. Przekonuje on, że w minionym roku wzrosła liczba osób gotowych płacić za dostęp do treści online.
"To pokazuje, że mimo trudności na rynku, istnieje stabilna baza odbiorców, którzy doceniają wartościowe dziennikarstwo. Jednym z najistotniejszych trendów była dalsza konsolidacja rynku medialnego, która z jednej strony wzmacnia pozycję największych graczy, a z drugiej rodzi pytania o różnorodność mediów w Polsce. Równolegle wzrasta popularność treści multimedialnych, takich jak podcasty i materiały wideo, które stają się istotnym uzupełnieniem tradycyjnych form przekazu" - zaznaczył cytowany w raporcie Krawczak.
Z kolei Piotr Ludwicki podsumowuje w raporcie z audytu PBC: "Mimo wspomnianych zmian i wyzwań, prasa jako kategoria handlowa pozostaje atrakcyjnym towarem, dostępnym w większości placówek handlowych, co potwierdza jej znaczenie".
(MZD, 15.03.2025)
