Google ma płacić w RPA 500 mln randów rocznie za łamanie zasad konkurencji

Google ma nie tylko rocznie płacić spore kwoty, ale też wprowadzić zmiany w wyszukiwarce (fot. Unsplash.com/Mitchell Luo)
Komisja ds. Konkurencji Republiki Południowej Afryki zamierza zobowiązać Google do płacenia do 500 mln randów (27,29 mln dol.) rocznie na rzecz mediów w tym kraju tytułem rekompensaty. Powodem ma być stosowanie praktyk antykonkurencyjnych. Rozpatrywane są sprawy Meta oraz platformy X.
We wstępnych wynikach dochodzenia dotyczącego działalności rynkowej Komisja stwierdziła, że algorytm Google zakłóca konkurencję na rynku mediów informacyjnych.
Niedługo publikacja raportu końcowego
Organ kontrolny zalecił, by koncern Google płacił południowoafrykańskim mediom informacyjnym kwotę od 300 do 500 mln randów rocznie przez okres od trzech do pięciu lat, "jednocześnie wprowadzając zmiany w wyszukiwarce, które w sposób trwały stworzą wspólną wartość z mediami poprzez wzrost ruchu z witryn odsyłających".
Czytaj też: Telegram ukarany w Australii. Opóźniał odpowiedź nt. wykorzystywania dzieci w internecie
Organ nadzorczy niedługo opublikuje raport końcowy, a zainteresowane strony będą miały czas do 7 kwietnia na przedstawienie dowodów na poparcie swoich twierdzeń.
"W 2023 roku nasze produkty, takie jak wyszukiwarka Google i Google News wygenerowały szacunkowo 350 mln randów dzięki linkowaniu do wydawców z Republiki Południowej Afryki, podczas gdy my zarobiliśmy niecałe 19 mln randów" – argumentuje Google w oświadczeniu. "Oprócz tego inwestowaliśmy w produkty, szkolenia i partnerstwa, aby wspierać wydawców i szerszy ekosystem wiadomości i nadal będziemy to robić" – dodaje amerykański gigant technologiczny.
Ze sprawozdania Komisji wynika, że jeśli wszystkie przedsiębiorstwa, takie jak Google, Meta czy X nie wdrożą odpowiednich środków w ciągu sześciu miesięcy od wydania raportu końcowego, nałożona zostanie kara lub opłata za reklamę cyfrową w wysokości 5-10 proc. rocznych dochodów firmy.
Czytaj też: Apple wybuduje fabrykę AI w Teksasie i w ciągu czterech lat wyda w USA 500 mld dol.
(MAC, 25.02.2025)
