Dział: TELEWIZJA

Dodano: Luty 06, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Republika ma mniej reklamodawców niż wPolsce24, ale to kanał Fratrii stracił ich więcej

Reklamy w Republice i wPolsce24 sprzedaje Polsat Media. Na zdjęciu Michał Rachoń z Republiki (screen: YouTube/Telewizja Republika)

W Republice w styczniu emitowano spoty 70 reklamodawców. Stacja zarządzana przez Tomasza Sakiewicza nadal ma ich mniej niż konkurencyjna wPolsce24 (Fratria), ale miesiąc do miesiąca większy odpływ klientów odnotował kanał Fratrii.

Jak wynika z danych Nielsen Media, do których dotarł "Presserwis", w stacji wPolsce24 w styczniu kampanie wykupiło 102 klientów, o 17 mniej, niż miesiąc wcześniej. Republika w tym czasie straciła dwóch reklamodawców - ich liczba spadła do 70. Oba kanały są dostępne za pośrednictwem satelity, operatorów kablowych i naziemnie na ósmym multipleksie.

W styczniu wśród dużych reklamodawców Republiki były m.in. produkujące suplementy diety Life Harmony Pharm i OLeofarm, telezakupy Mango (Grupa Polsat Plus), farmaceutyczna firma Aflofarm oraz Reckitt Benckiser, produkujący leki czy środki higieny.

Czytaj też: W KRRiT jest skarga na reportaż TVN 24 o Republice. Wszczęto postępowanie

Natomiast w stacji wPolsce24 wśród dużych reklamodawców były: firmy farmaceutyczne Sanofi i Aflofarm, hipermarket Kaufland, nadawca stacji, czyli spółka Fratria, przedsiębiorstwo farmaceutyczne Lek-am i Reckitt Benckiser.

Według Nielsen Media stacja Republika w styczniu miała średnio 5,43 proc. udziału w grupie ogólnej 4+ wobec 3,49 proc. rok wcześniej, a wPolsce24 - 0,91 proc. (rok do roku wzrost z 0,33 proc.; do 1 września 2024 w miejscu wPolsce24 nadawał kanał Telewizja wPolsce.pl, ale nie był on dostępny naziemnie). W grupie komercyjnej 16-59 Republika zanotowała 2,89 proc. (wzrost z 2,12 proc.), a wPolsce24 - 0,46 proc. (wzrost z 0,19 proc.).

Reklamy w Republice i wPolsce24 sprzedaje Polsat Media. W lutym najdroższe spoty według cennika Republiki kosztują 9,5 tys. zł (do 10,2 tys. zł w styczniu), a w stacji wPolsce24 - 1,4 tys. zł (do 1,2 tys. zł w styczniu). W przypadku mniejszych stacji ważniejsza od sprzedaży cennikowej jest sprzedaż pakietowa, czyli obejmująca wiele stacji i różne grupy odbiorców.

Część firm, np. Ikea czy mBank, wycofała się z Republiki ok. roku temu, po wypowiedziach m.in. publicysty Marka Króla, że imigrantom należy "założyć chipy, tak jak się pieskom zakłada" oraz "tańsze jest jeszcze numery na lewej ręce wytatuować, wtedy łatwo się ich znajdzie".

Pod koniec stycznia 2025 roku Jerzy Owsiak - prezes Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy - ogłosił, że WOŚP nie będzie już współpracować z firmami reklamującymi się w Republice. W trakcie konferencji prasowej powiedział, że był atakowany przez tę stację, masowo hejtowany przez jej widzów w mediach społecznościowych, grożono mu też śmiercią. Stwierdził także, że Republika odmówiła wyemitowania reklamy jednego z klientów, bo spot nawiązywał do finału WOŚP. Po wypowiedzi Owsiaka z reklamowania w Republice wycofał się m.in. producent słodyczy Wawel i firma OLeofarm. Z kolei nadawca Republiki pozwał Jerzego Owsiaka, zarzucając mu czyn nieuczciwej konkurencji. Wytoczył mu też proces cywilny i karny.

Krytyczne materiały o Owsiaku i WOŚP emitowała także stacja wPolsce24.

(MNIE, 06.02.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.