Michał Sołowow i Wirtualna Polska mieli złożyć oferty zakupu TVN. Eksperci analizują
TVN może być wyceniony na ponad 1 mld euro (fot. Albert Zawada/PAP)
Biznesmen Michał Sołowow i Grupa Wirtualna Polska złożyli oferty zakupu TVN - poinformował reporter Radia Zet Mariusz Gierszewski. Eksperci analizują te doniesienia.
Michał Sołowow to przedsiębiorca i rajdowiec, najbogatszy Polak według magazynu "Forbes", dawniej związany również z mediami. Był właścicielem m.in. "Życia Warszawy". "Złożyliśmy niewiążącą ofertę, uznając, że jest to rodzaj transakcji, na którą powinniśmy odpowiedzieć pozytywnie" – powiedział agencji Bloomberg Maciej Gorzeliński, reprezentujący spółki należące do Sołowowa, były dziennikarz, obecnie pracujący w public relations.
Według Gierszewskiego Wirtualna Polska wystąpiła z ofertą w konsorcjum z innym podmiotem, który może być powiązany z biznesmenem Rafałem Brzoską. Rzecznik WP Michał Siegieda stwierdza tylko: - Z zasady nie komentujemy tematów związanych z M&A. Niezależnie od tego, czy jesteśmy nimi zainteresowani, czy nie.
Czytaj też: Dziennikarz muzyczny Marcin Wojciechowski przechodzi z Radia Zet do radiowej Jedynki
WP podawała wcześniej, że w 2022 roku na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln zł. Z kolei pod koniec 2024 roku podpisała ramową umowę nabycia 100 proc. akcji Invia Group (wartość transakcji to ponad 1 mld zł, jeszcze nie została sfinalizowana).
- To wielka gra. Przeczucie mi mówi, że dzisiejsze informacje to jeszcze nie koniec - uważa Jarosław Śliżewski ze Stowarzyszenia Praktyków Transformacji Cyfrowej. - Wcześniejsze doświadczenia Michała Sołowowa z mediami były kiepskie. Nie ma wielu synergii z telewizją i streamingiem, ale działa jako inwestor finansowy w wielu branżach. Tylko czy wejście w telewizję oznaczałoby koniec jego ambicji w dziedzinie energetyki atomowej? - zastanawia się Śliżewski. - Z kolei "Konsorcjum z WP" nie oznacza zbyt dużo. WP po zakupie pakietu serwisów Invia ma przed sobą szereg trudnych i czasochłonnych wyzwań. Zakup Invii stanowi duży finansowy wysiłek dla grupy, a TVN kosztuje z pięć razy więcej. Znają się na telewizji, ale ich doświadczenia z telewizją w standardzie DVBT są nieudane - wskazuje Śliżewski.
Jak dodaje założyciel Stowarzyszenia Praktyków Transformacji Cyfrowej, Rafał Brzoska deklarował, że nie interesują go media. - Pytanie, co na to największy udziałowiec InPostu, czyli czeska Grupa PPF. Renáta Kellnerová od dawna zainteresowana jest TVN. Media pisały, że PPF została wykluczona z wyścigu ze względu na powiązania z sektorem siłowym. Czyżby więc wejście przez InPost? To czyste spekulacje - stwierdza Jarosław Śliżewski.
Wieloletni prezes Grupy Kino Polska Bogusław Kisielewski przypomina, że nie byłoby to pierwsze podejście Michała Sołowowa do zakupu grupy mediowej. - Jednak negocjacje z nim są trudne dla sprzedającego, więc raczej nie widzę tu dużych szans - uważa.
Zdaniem Kisielewskiego inaczej jest w przypadku Wirtualnej Polski. - Grupa WP od wielu lat rozwija się w tym segmencie i widzę tu dużo korzyści integracji poziomej i pionowej, np. zwiększenie udziału w rynku reklamowym, wspólne zakupy treści, integracja serwisów wideo obu grup, redukcja kosztów przygotowania programingu, dotarcie do nowej grupy odbiorców - wymienia były prezes Grupy Kino Polska. I dodaje: - Trzeba poczekać na koniec procesu, bo na pewno na tych dwóch ofertach on się nie skończy. Ze względu na olbrzymie znaczenie polityczne TVN im więcej oferentów, tym lepiej dla całego procesu sprzedaży.
Według Marka Sowy, eksperta rynku mediów, większym zaskoczeniem niż złożenie niewiążących ofert na zakup TVN przez grupę Michała Sołowowa i Wirtualną Polskę, z potencjalnym zaangażowaniem Rafała Brzoski byłoby, gdyby okazało się że są to jedyne zainteresowane podmioty. - TVN jest obecnie mocno zintegrowany z innymi aktywami Warner Bros. Discovery w Polsce, a przyszłość tradycyjnej telewizji stoi pod znakiem zapytania, kluczowe jest więc pytanie, co konkretnie byłoby przedmiotem transakcji - zauważa Sowa. - Dla jednych podmiotów TVN mógłby być atrakcyjny jako biznesowe uzupełnienie posiadanego portfolio mediów, dla innych mógłby być częścią politycznej gry i/lub podbudowaniem ego nowego właściciela. TVN jest jak najbardziej w zasięgu najbogatszych polskich przedsiębiorców - uważa Marek Sowa.
Niedawno agencja ANSA informowała, że przejęciem TVN zainteresowana jest włoska grupa medialna MFE-Mediaset, należąca do rodziny Berlusconich. Wśród firm zainteresowanych zakupem telewizji TVN oprócz czeskiej grupą PPF wymieniany był też węgierski biznesmen József Vida, związany z Lőrincem Mészárosem, politykiem partii Fidesz Victora Orbána, premiera Węgier.
Pod koniec grudnia 2024 roku Reuters podała, że Warner Bros. Discovery rozpoczął proces sprzedaży TVN, który może zostać wyceniony na ponad 1 mld euro.
Grupa kapitałowa TVN SA w 2023 roku wypracowała 419,7 mln zł zysku netto przy 2,26 mld zł przychodów ze sprzedaży (dane KRS).
(KOZ, 30.01.2025)