"The New York Times" odmawia nazwania ludobójstwem działań Izraela w Gazie - grupa kwakrów wycofuje reklamę
"The New York Times" już wcześniej publikował reklamy używające tego terminu (fot. Wikimedia Commons/Famartin)
American Friends Service Committee (AFSC), organizacja kwakrów opowiadająca się za pokojem na świecie, podjęła decyzję o odwołaniu zamieszczenia reklamy w "The New York Times" w odpowiedzi na to, że gazeta nie zgodziła się na nazwanie działań Izraela w Gazie ludobójstwem.
"Odmowa emisji płatnych reklam cyfrowych wzywających do zaprzestania ludobójstwa Izraela w Gazie jest skandaliczną próbą obejścia prawdy" - stwierdziła w komunikacie prasowym Joyce Ajlouny, sekretarz generalna AFSC. "Palestyńczycy i ich sojusznicy byli uciszani i marginalizowani w mediach przez dziesięciolecia, ponieważ instytucje te przedkładały milczenie nad odpowiedzialność. Tylko rzucając wyzwanie tej rzeczywistości, możemy mieć nadzieję na utorowanie ścieżki w kierunku bardziej sprawiedliwego i godziwego świata" - napisała.
Przekazała, że przedstawiciel zespołu reklamowego "NYT" zasugerował użycie słowa "wojna" zamiast "ludobójstwo".
Jak wynika z komunikatu prasowego AFSC, gdy grupa wycofała reklamę "NYT" przesłał w odpowiedzi e-mail, którego fragment brzmiał: "Różne organy międzynarodowe, organizacje praw człowieka i rządy mają odmienne poglądy na temat sytuacji. Zgodnie z naszym zobowiązaniem do rzetelności faktów i przestrzegania standardów prawnych, musimy zapewnić, że wszystkie treści reklamowe są zgodne z tymi szeroko stosowanymi definicjami".
AFSC przytoczyła opinie takich grup, jak Center for Constitutional Rights, University Network for Human Rights, Amnesty International, Human Rights Watch i kilka palestyńskich organizacji praw człowieka, które uznały, że Izrael popełnia ludobójstwo lub akty ludobójstwa w Gazie.
AFSC wspiera wysiłki humanitarne w Gazie i lobbuje w USA na rzecz "trwałego zawieszenia broni, pełnego dostępu do pomocy humanitarnej, uwolnienia wszystkich przetrzymywanych w niewoli i zaprzestania finansowania amerykańskiej pomocy wojskowej dla Izraela".
Grupa wskazała także na ogłoszenie opublikowane przez Amnesty International w "The Washington Post" w ubiegły weekend, w którym działania Izraela są określane jako ludobójstwo.
"The New York Times" już wcześniej publikował reklamy używające tego terminu. W 2016 roku w dzienniku pojawiła się reklama Ormiańskiej Fundacji Edukacyjnej z podziękowaniem dla Kim Kardashianowi za sprzeciwianie się zaprzeczaniu ludobójstwu Ormian. W 2008 roku kandydaci na prezydenta Barack Obama, Hillary Clinton i John McCain podpisali się pod listem w "The New York Times" wzywającym do zaprzestania ludobójstwa w Darfurze.
Wytyczne reklamowe "NYT" stanowią, że "przestrzeń reklamowa jest otwarta dla wszystkich punktów widzenia" i że zgłoszenia mogą podlegać weryfikacji faktów. Wydawnictwo zastrzega sobie jednak prawo do odrzucenia ogłoszenia, jeśli okaże się ono wprowadzającym w błąd lub niedokładnym.
(MAC, 10.01.2025)