Spółka GPW DAI ruszyła z komercyjną działalnością. Ma umowę z Telewizją Puls
Wiceprezesem spółki jest Michał Wigurski (fot. materiały prasowe)
Spółka GPW DAI przejęła od swojego właściciela - czyli Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie - Platformę Aukcyjną TeO i rozpoczęła komercyjną działalność na rynku dynamicznej podmiany reklam telewizyjnych. Podpisała umowę z Telewizją Puls, nadawcą naziemnych TV Puls i Puls 2.
- W listopadzie br. spółka GPW DAI kupiła od Giełdy Papierów Wartościowych zbudowaną w ramach projektu B+R Platformę Aukcyjną TeO. Jeszcze w grudniu podpisała umowę o współpracy z Telewizją Puls i wystartowała z komercyjną działalnością na rynku mediowym - wyjaśnia "Presserwisowi" Michał Wigurski, wiceprezes zarządu GPW DAI i pomysłodawca platformy.
Jak dodaje, współpraca z Telewizją Puls trwała przez cały okres działań badawczo-rozwojowych w ramach projektu współfinansowanego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
- Razem z GroupM uruchomiliśmy właśnie w programie tego nadawcy kampanię reklamową opartą o dekodery operatora kablowego Korbank oraz infrastrukturę techniczną Emitel. Kampania świąteczna sieci Biedronka polegała na serwowaniu różnych kreacji reklamowych różnym widzom w tym samym czasie - wyjaśnia Michał Wigurski.
Paweł Laskowski, prezes GPW DAI, dodaje, że w ciągu dwóch lat poprzedzających komercyjny start wypracowano proces serwowania reklamy. - Musieliśmy zintegrować Platformę Aukcyjną TeO z infrastrukturą nadawcy i operatora. U każdego z nich ten proces wygląda inaczej, jednakże Platforma Aukcyjna TeO redukuje go do pojedynczej integracji. Do tego dochodzi kwestia bieżącego monitorowania i raportowania podmiany spotów i realizacji kampanii. Aby obniżyć próg wejścia średnich i małych operatorów kablowych do projektu, postanowiliśmy wziąć dużą część kosztów infrastrukturalnych na siebie - mówi Laskowski.
Spółka podłącza do Platformy Aukcyjnej TeO kolejnych partnerów. Będzie emitować reklamy w standardzie OTT (np. w aplikacji serwisów streamingowych), telewizji IPTV czy HbbTV (naziemnej telewizji hybrydowej).
W początkowej fazie projektu GPW DAI płaci operatorom kablowym zarówno za gotowość techniczną (niezależnie od tego, czy reklamy są wyświetlane, czy nie), jak i długoterminowo za dane umożliwiające kierowanie przekazu reklamowego.
Omówiono też kwestie prawne dotyczące podmiany reklam. - Jeżeli mówimy o segmentacji klientów i serwowaniu im różnych reklam w oparciu o lokalizację, odbywa się to na bazie standardowych umów rynkowych. Podobnie odbywa się proces serwowania reklam w technologiach OTT. Gdy zaczynamy emitować kampanie do grup odbiorców, wykorzystując dane (np. takie jak płeć, wiek, zainteresowania), musimy pozyskać wcześniej zgody użytkowników. Proces ich pozyskiwania odbywa się na bazie naszych uzgodnień z nadawcami i operatorami - wyjaśnia Michał Wigurski.
Jak przekazała nam spółka, dzięki DAI rynek reklamy z punktu widzenia nadawców telewizyjnych może urosnąć o kilkaset mln zł rocznie.
Ostatnio GPW prowadziła przegląd działalności swoich projektów, w tym GPW DAI, dlatego nie udzielała informacji, na jakim etapie jest to przedsięwzięcie.
Koszty działalności operacyjnej spółki w 2023 roku wyniosły 1,37 mln zł, a strata netto - 1,14 mln zł. Ze względu na możliwość utraty płynności finansowej jej właściciel, czyli Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, dokapitalizowała spółkę. W 2024 roku otrzymała ona środki w wysokości 1,7 mln zł z podniesienia kapitału.
GPW DAI została zarejestrowana pod koniec grudnia 2021 roku (początkowo jako Tanerstille Investmens), a pierwsze działania związane z prowadzeniem działalności operacyjnej rozpoczęła w marcu 2023 roku. Działalność dotyczącą DAI zaczęto bowiem przenosić z Giełdy Papierów Wartościowych do odrębnej spółki.
Dzięki DAI (dynamic ad insertion) można w jednym czasie emitować różne reklamy dla różnych grup odbiorców. Są one podmieniane w czasie rzeczywistym do poziomu konkretnego urządzenia.
(MNIE, 20.12.2024)