Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Październik 30, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK: oferowanie operatorom kanałów w pakietach nie narusza prawa. Postępowania umorzone

UOKiK podejrzewał, że działania Polsatu oraz spółek z grupy TVN Warner Bros. Discovery mogą stanowić nadużywanie pozycji dominującej (fot. Pixabay.com)

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny umorzył postępowania dotyczące sprzedawania operatorom przez Telewizję Polsat i spółki z grupy TVN Warner Bros. Discovery swoich kanałów w pakietach. Według UOKiK brak dostatecznych podstaw do stwierdzenia naruszenia prawa.

Postępowania antymonopolowe przeciwko Telewizji Polsat oraz spółkom Discovery Communications Europe, Discovery Communications Benelux, Discovery Polska i Eurosport wszczęto w kwietniu 2021 roku.

Zastrzeżenia UOKiK wobec Polsatu i TVN

UOKiK podejrzewał, że działania Polsatu oraz spółek z grupy TVN Warner Bros. Discovery mogą stanowić nadużywanie przez nich pozycji dominującej. Urząd otrzymywał wiele skarg od operatorów, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów, które dotyczyły ograniczania swobody kształtowania oferty programowej czy wyboru przez nich kanałów telewizyjnych.

Czytaj też: Dziennikarze już nie mogą pracować przed gabinetem Hołowni. „Marszałek potrzebuje spokoju”

Zastrzeżenia Urzędu budził sposób sprzedaży kanałów operatorom. Telewizja Polsat oferowała je dostawcom w pakiecie zawierającym 28 kanałów, a spółki TVN Warner Bros. Discovery – co najmniej sześciu. "Operatorzy telewizji musieli umieszczać pewną część nabywanych programów w tzw. pakietach podstawowych, czyli pakietach oferowanych i trafiających do najszerszej grupy odbiorców detalicznych. To z kolei mogło oznaczać, że również i konsumenci mogli nie mieć wyboru w postaci kupienia mniejszego pakietu u operatora telewizji i tym samym mogli być zmuszeni do kupowania większego pakietu, nawet jeżeli nie byli zainteresowani niektórymi programami" – podał UOKiK.

Urząd podejrzewał więc, że Telewizja Polsat i spółki TVN Warner Bros. Discovery mogły nadużywać posiadanych przez siebie pozycji rynkowych, wymuszając na operatorach telewizji tworzenie nadmiernie rozbudowanych pakietów stacji, a w konsekwencji utrudniać im konstruowanie pakietów tematycznych oraz premium.

"Zgromadzone informacje nie potwierdziły podejrzeń"

"W toku postępowań przeprowadziliśmy szeroko zakrojone badanie rynku, w ramach którego przesłaliśmy ponad 500 szczegółowych ankiet do operatorów telewizyjnych. Zgromadzone i poddane drobiazgowej analizie informacje nie potwierdziły podejrzeń, że praktyki Telewizji Polsat i spółek z grupy Discovery stanowią wykorzystywanie ich pozycji rynkowej na niekorzyść operatorów płatnej telewizji" – stwierdził w komunikacie Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czytaj też: Krzysztof Stanowski na rocznicę Kanału Zero zorganizuje kongres. Wynajął Atlas Arenę w Łodzi

Uzyskane dane pokazują, że gdyby operatorzy uzyskali pełną swobodę umieszczania kanałów w dowolnych pakietach, zdecydowana większość z nich nie przeniosłaby żadnego z nadawanych kanałów Telewizji Polsat i spółek z grupy TVN Warner Bros. Discovery do innego pakietu niż ten, w którym jest nadawany obecnie. Ponadto operatorzy wskazywali, że otrzymywane przez nich oferty Telewizji Polsat i spółek z grupy TVN Warner Bros. Discovery są dla nich akceptowalne, a oferowane hurtowe pakiety kanałów są dopasowane do ich potrzeb.

UOKiK zauważył też, że gdyby kanały obecnie dostępne w podstawowych pakietach zostały przeniesione do droższych ofert, straciłyby oglądalność i zmniejszyły swoje przychody z reklam. Z kolei nadawcy, dążąc do zrekompensowania sobie spadków przychodów reklamowych, mogliby podnieść wysokość opłat pobieranych od operatorów telewizyjnych.

Ponadto według Urzędu widzowie mają teraz większe możliwości swobodnego wyboru treści, które oglądają, np. poprzez serwisy VoD, które zyskują kosztem tradycyjnej telewizji.

Czytaj też: Tomasz Ramza powołany na stałe na prezesa Grupy RMF. "Nowa strategia i wizja"

(MNIE, 30.10.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.