Sprzedaż "Gazety Polskiej"  |  Artykuł Szymona Jadczaka miał największy zasięg  |  Grupa ZPR Media targetuje internautów dzięki sztucznej inteligencji  |  Value Media agencją mediową TVP  |  Sprzedaż "Tele Tygodnia" w trzecim kwartale  |  Rady nadzorcza spółki Yieldbird  |  Widownia "Kawy z kardamonem" w TVP 1  |  Druga edycja aukcji charytatywnej Herstory, projektu telewizji History Channel  |  PKP Intercity wybierze agencję PR  |  M.C.M Klosterfrau Healthcare powierza kolejną markę  |  VML Poland tworzy globalną stronę  |  Media manager w Grupie Maspex  |  Spot Factory w całości stworzony przy użyciu AI  |  MullenLowe Group promuje  |  NBC News rozszerza działalność na Amerykę Łacińską  |  BBC przygotowuje dokument na 40. rocznicę tragedii na stadionie w Bradford  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 32 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Sprzedaż "Gazety Polskiej"  |  Artykuł Szymona Jadczaka miał największy zasięg  |  Grupa ZPR Media targetuje internautów dzięki sztucznej inteligencji  |  Value Media agencją mediową TVP  |  Sprzedaż "Tele Tygodnia" w trzecim kwartale  |  Rady nadzorcza spółki Yieldbird  |  Widownia "Kawy z kardamonem" w TVP 1  |  Druga edycja aukcji charytatywnej Herstory, projektu telewizji History Channel  |  PKP Intercity wybierze agencję PR  |  M.C.M Klosterfrau Healthcare powierza kolejną markę  |  VML Poland tworzy globalną stronę  |  Media manager w Grupie Maspex  |  Spot Factory w całości stworzony przy użyciu AI  |  MullenLowe Group promuje  |  NBC News rozszerza działalność na Amerykę Łacińską  |  BBC przygotowuje dokument na 40. rocznicę tragedii na stadionie w Bradford  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 32 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Sprzedaż "Gazety Polskiej"  |  Artykuł Szymona Jadczaka miał największy zasięg  |  Grupa ZPR Media targetuje internautów dzięki sztucznej inteligencji  |  Value Media agencją mediową TVP  |  Sprzedaż "Tele Tygodnia" w trzecim kwartale  |  Rady nadzorcza spółki Yieldbird  |  Widownia "Kawy z kardamonem" w TVP 1  |  Druga edycja aukcji charytatywnej Herstory, projektu telewizji History Channel  |  PKP Intercity wybierze agencję PR  |  M.C.M Klosterfrau Healthcare powierza kolejną markę  |  VML Poland tworzy globalną stronę  |  Media manager w Grupie Maspex  |  Spot Factory w całości stworzony przy użyciu AI  |  MullenLowe Group promuje  |  NBC News rozszerza działalność na Amerykę Łacińską  |  BBC przygotowuje dokument na 40. rocznicę tragedii na stadionie w Bradford  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 32 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 12, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Skarby Ziemi

Ed Conway
SZCZELINY
KRAKÓW 2024

Gdyby zapytać na ulicy o najnudniejsze kierunki studiów, materiałoznawstwo miałoby szansę na wysoką pozycję w rankingu. Nie brzmi tak dobrze jak archeologia, japonistyka czy nowe technologie w mediach, nie ma w materiałoznawstwie nadziei na fascynujące podróże, odkrywanie nowych światów ani poznawanie ciekawych ludzi. Po zerknięciu na okładkę – a tam „Skarby Ziemi” i podtytuł „Sześć surowców, które zadecydują o przetrwaniu naszej cywilizacji” – ziewanie byłoby usprawiedliwione. Ale potem, z każdą kolejną stroną, podróż, w jaką zabiera nas Ed Conway, porywa coraz bardziej. Ogromna w tym zasługa autora, który w opowieści o piasku, miedzi czy ropie wplata wątki historyczne i polityczne, a wszystko to widzi w szerokim kontekście rozwoju gospodarki światowej. Nie przynudza, a dowodem niech będzie przykład pierwszy z brzegu: „Ryby zjadają korale, absorbują składniki odżywcze i wydalają pozostały węglan wapnia na dno morskie. Ogólnie rzecz ujmując, im bielsza i cieplejsza plaża, tym większe prawdopodobieństwo, że wyszła z odbytu papugoryby”.

Nie jest to jednak jedynie wesoła opowieść o dziejach planety, która podarowała nam cenne surowce, dzięki którym jako tako żyjemy, lecz podszyta troską o przyszłość ludzkości ballada o zasobach naturalnych, których zużywamy coraz więcej i szybciej. Autor z rozległą wiedzą o technologii, geologii, polityce i historii nie prawi morałów zza biurka – jedzie do Utah zobaczyć, jak pozyskuje się złoto i przygląda się z bliska gigafabryce Tesli w Nevadzie, gdzie produkuje się litowo-jonowe akumulatory. To wartość tej książki. Ma więc Conway legitymację, by wezwać do „szukania harmonii z naszą planetą”.

MAT

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.